Kromě hlavních příčin vzniku nedokonalé konkurence existují i další faktory vedoucí k nedokonalosti trhu, například:
• vlastnictví důležitého výrobního faktoru v rukou jedné firmy
• zásahy státu do tržního mechanizmu apod.
Rovnováha firmy v podmínkách nedokonalé konkurence
Monopol je nejvýraznější formou nedokonalé konkurence. Má absolutní kontrolu nad cenami, pokud ale chce zvýšit objem prodeje musí snížit cenu a to nejen poslední vyrobené jednotky, ale cenu všech nabízených výrobků. Toto chování je dáno klesající individuální křivkou poptávky, která je v případě monopolu totožná s klesající křivkou tržní poptávky. Rovnovážný objem produkce, který přináší maximální zisk monopol stanoví na základě stejné úvahy jako v případě firmy působící v dokonalé konkurenci, to znamená na úrovni, kdy mezní náklady jsou rovny mezním příjmům. Průsečík křivek (MR a MC). Pro monopol nelze odvodit nabídkovou křivku, protože jednoznačný vztah mezi cenou a množstvím produkce neexistuje. Monopol může stanovit cenu v pásmu, kterou shora limituje křivka tržní poptávky a zdola průsečík křivek MR a MC.
Žádné komentáře:
Okomentovat