Oligopol v praxi naprosto převažuje. Jde o situaci, kdy několik málo prodávajících podobného nebo diferencovaného produktu tvoří nabídku celého odvětví, přičemž každá firma je natolik silná, že může stanovit cenu vyšší než mezní náklady. Všechny firmy musejí zvažovat, jak svojí činností ovlivní konkurenty. Chování firem v oligopolu je ovlivněno jejich vzájemnou závislostí.
Při určení optimálního objemu produkce a jeho ceny se v případě oligopolu postupuje obdobně jako v podmínkách monopolu, s tím rozdílem, že cena se obvykle ustanovuje na nižší úrovni a objem vyráběné produkce je větší než u monopolu. Cena ale zůstává na úrovni vyšší než průměrné náklady, takže oligopol realizuje vyšší než normální zisk.
Monopolní konkurence představuje trh s mnoha výrobci, jejichž pohyb mezi odvětvími je zcela volný. Každá firma vyrábí natolik diferencovaný produkt, že může sama stanovit jeho cenu obdobným postupem jako v případě monopolu. Znamená to, že v rámci svého produktu má monopolní postavení, které je ale udržitelné pouze krátkodobě. V důsledku volného vstupu do odvětví a možností dosahování monopolního zisku přicházejí do odvětví nové firmy, objem nabízené produkce vzroste a poptávka po produkci každé jednotlivé firmy klesne. Nové firmy přicházejí do odvětví tak dlouho, dokud monopolní zisk není nulový. Dosahování nulového monopolního zisku monopolně konkurenční firmy se dlouhodobě odráží ve skutečnosti, že výroba je neefektivní, protože rovnovážný objem produkce nevyrábí monopolně s minimálními průměrnými náklady.
Žádné komentáře:
Okomentovat