Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Právní síla pramenů práva

rozdělení pramenů práva (a norem v nich obsažených) tak, že platí:
prameny určitého stupně právní síly musí být v souladu s prameny vyššího stupně právní síly
prameny určitého stupně právní síly mohou být změněny nebo zrušeny jen prameny práva stejného nebo vyššího stupně právní síly.
Prameny práva v České republice
Hlavními prameny práva v ČR jsou normativní právní akty, přímou závaznost mají i některé mezinár. smlouvy
V ČR mají pravomoc vydávat normativní akty tyto orgány:
Parlament - ústavní zákony, zákony, zák. opatření senátu
Určité orgány výkonné moci
vláda - nařízení vlády
ministerstva - vyhlášky
Orgány územní samosprávy - vyhlášky
Ministerstva a další ústřední OSS mohou vydat i "resortní předpisy" - nemají charakter normativních právních aktů.
Rozdělení pramenů práva v ČR z hlediska právní síly:
Ústava + Ústavní zákony tvoří ústavní pořádek
Mezinárodní smlouvy dle čl. 10 - mají přednost před zákonem, musí být schváleny a ratifikovány prezidentem
Zákon a zákonné opatření senátu
Nález ústavního soudu - může být pramenem práva, ale nemá zákonodárnou moc tj. může jen něco zrušit
Vládní nařízení
Vyhlášky a jiné závazné předpisy ministerstev a ostatních ústředních orgánů
Obecně závazné předpisy okresních úřadů a obcí
Ad 1 - 4: jsou prvotní NPA.
Zákonodárná iniciativa
poslanec
skupina poslanců
senát
vláda
zástupce VúSC
Zákonodárný proces v ČR:
legislativní záměr - zásady zákona v podobě článkových tezí - legislativní rada vlády se může vyjádřit do 30 dnů - vláda -> meziresortní připomínky -> souhlas vlády -> vládní návrh zákona -> připomínkové řízení v parlamentu -> § znění - výbor ústavně právní + legislativní - 1. čtení - připomínkové řízení ve výborech - pozměňovací návrh - 2. čtení a rozprava k návrhu zákona - hlasování. viz parlament.

Žádné komentáře:

Okomentovat