Když vycházíme z času t1→ dodá se na trh q1 produkce→ dvě ceny→ p1 výrobce je za ni ochoten prodávat; p2 možno za tuto cenu také realizovat, jelikož je výrazná převaha poptávky nad nabídkou→ tato cena má dopad na nabídku (jsou ochotni vyrábět a nabízet q2 produkce)→ cena působí jako podnět pro rozšíření výroby. Ale když budeme dodávat q2, musíme snížit také cenu na p1. Nabízené množství q2 při ceně p1 je výhodné pro poptávku, ale v žádném případě není výhodné pro nabídku, která sníží nabízené množství produkce a cyklus se opakuje, lze ho znázornit tzv. PAVUČINOVÝM MODELEM TRHU
Když se zamyslíme, tak při ceně p2 se vlastně uspokojí všichni ti, co jsou ochotni zaplatit tuto cenu (skutečně cena v tomto případě vyrovnává nabídku a poptávku). Při ceně p1 je poptávka ochotna nakoupit množství q2, avšak výrobce je nucen rozšiřovat (on tyhle vztahy čistě nevidí a je motivovaný).
Budeme-li postupovat správně, zjistíme, že pouze v bodě, který je průsečíkem obou křivek, je dodáno na trh množství produkce, jehož cena není stimulem ke změnám rozsahu výroby.
Žádné komentáře:
Okomentovat