TRH – centrem hospodářského systému (zprostředkovává styky subjektů) – nástrojem koordinace hospodářství.
Vývoj klasické školy probíhal v období bouřlivého vývoje nového společenského systému i jeho výrobní základny (průmyslová revoluce = převrat v postavení výrobních faktorů). Výsadní postavení práce mezi ostatními výrobními faktory = PRÁCE ZDROJ BOHATSTVÍ (hlavní argument proti merkantilistům)
• David Ricardo – teorie pracovní hodnoty – cena výrobku je určena množstvím práce nutné k jeho výrobě. Zisky (tedy i ceny) se na trhu realizují v závislosti na množství kapitálu vloženého do podnikání.
• Thomas Robert Malthus – Pojednání o populačním zákonu – vedle živé práce působí ve výrobě i mrtvá práce (kapitál).
• J. B. Say – vycházel na spoluúčasti půdy, práce a kapitálu na tvorbě hodnot statků. Výrobní faktory poskytují službu, ze které jim náleží odměna (cena služby)
Sayův zákon trhů – podle něj dochází k automatickému vyrovnávání nabídky a poptávky a není možný vznik vážných realizačních poruch na trhu.
• J. S. Mill – škola se v 2. třetině 19. století věnuje problematice přerozdělování. Projevuje se to i u něj. Ale nepřekonal stále nedostatky klasické školy:
- klasická škola politické ekonomie se orientovala na makroekonomii (mimo pozornost souvislosti mikroekonomické).
- teorie cen vycházela z výrobních nákladů, které představují faktor ovlivňující chování nabídky na trhu. Cena se však utváří jako výslednice působení nabídkové i poptávkové strany. Poptávka byla považována za bezvýznamnou tržní složku.
Žádné komentáře:
Okomentovat