Marketingový výzkum je součástí procesu marketingového řízení podniku. Cílem marketingového řízení podniku je uspokojit podnikatelské záměry podniku pomocí uspokojení potřeb zákazníků. Abychom tohoto cíle dosáhli, potřebujeme znát dobře prostředí, ve kterém se podnik pohybuje, prostředí, které svou proměnlivostí v čase neustále na podnik působí a vytváří jistou míru nejistoty.
Patří zde informace týkající se makroprostředí (ekonomika, legislativa, demografie, technologické prostředí, přírodní prostředí, sociálně-kulturní prostředí), tedy té části prostředí, která na podnik působí, ale podnik na ni působit nemůže. Lze pouze změny přicházející z makroprostředí předpovídat, příp. se jim přizpůsobovat.
Naproti tomu v části prostředí zvané konkrétní trh (zákazníci, dodavatelé, konkurenti, veřejnost, prostředníci) na podnik pochopitelně také působí nejrůznější subjekty a síly, ale podnik je může zpětně ovlivňovat svou činností.
Pro ucelené analýzy pak musíme současně znát silné a slabé stránky podniku, pomocí nichž dochází ke konkurenční odlišnosti jednotlivých podniků.
Marketingový výzkum nám pomáhá zajistit, setřídit a vyhodnotit potřebné množství kvalitních informací. V poslední době má stále významnější místo při shánění důležitých informací právě Internet. Většinu informací sice bylo a je možné získat rovněž bez využití Internetu, přístup k informacím však může být méně pohodlný a především často velmi zdlouhavý.
Internet zároveň nabízí něco navíc. Prakticky každý krok každého účastníka na Internetu je monitorován a to znamená, že získáváme na našich serverech důležitá data o návštěvnících a zákaznících. Jde tedy o data, která získáváme v podstatě „automaticky“ a dá se říci že „zdarma“.
Žádné komentáře:
Okomentovat