Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Primární marketingový výzkum II.

  • Pozorování

Existuje několik variant pozorování: pozorování v přirozených podmínkách (chování lidí v restauraci, před výlohou) nebo v umělé vyvolaných podmínkách (skupinové rozhovory); pozorování skryté (pozorovaný o něm neví) nebo pozorování zjevné (hrozí zkreslení chování ze strany pozorovaného); pozorování strukturované (přesně popsán sled a rozsah činností pozorovatele) nebo nestrukturované (je náročnější pro pozorovatele a pro zpracování výsledků); pozorování přímé (probíhá současně s pozorovaným jevem) nebo nepřímé (pozorování následků - rozbor odpadků po koncertě); pozorovaní osobní nebo s využitím techniky atd.

Jako příklad pozorování, resp. výzkumu na Internetu bez vědomí respondenta lze uvést analýzu cookies. Cookies je malý textový soubor, který zašle navštívený server webovému prohlížeči osoby, která právě pracuje na Internetu, a webový prohlížeč tento soubor uloží na pevný disk počítače. Při další návštěvě tohoto serveru si jej server vyžádá od prohlížeče zpět, analyzuje jej, vyhodnocuje a případně znovu vrátí. Vše probíhá na pozadí načítání stránky.

Pomocí naprogramovaných rutin je možné takto vytvářet skutečnou, velice přesnou statistiku – kolik lidí čte web celkem, kolik jej navštěvuje jednou denně, týdně, měsíčně, ve kterou denní dobu se přihlašují, kolik stránek čtou, jaký je jejich postup při prohlížení informací atd. Jeden řádek ve formátu CLF (Common Logfile Format) obsahuje pro každý řádek tyto položky: Host, Ident, User, Date, Request, Status, Bytes.





Žádné komentáře:

Okomentovat