Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Rozhodování firmy na trhu výr. faktorů:

Rozhodování firmy na trhu výr. faktorů:
Poptávka po vstupech je specifická tím, že žádný z nich nepůsobí samostatně. Navíc existuje řada možností jak dané vstupy kombinovat. Práci, půdu a kapitál nakupují firmy. Firma sleduje vzájemnou závislost produktivity daných výr. faktorů. Při nákupu výr. faktorů budou tedy pro firmu směrodatné náklady, které na ně musí vynaložit, a výnosy, které jim faktory přinesou.
Příjem z mezního produktu: Vynásobíme-li cenou výrobku mezní fysický produkt, získáme příjem z mezního produktu MRP. Ten představuje dodatečný příjem, který firma získává prodejem produktu, vytvořeného zapojením dodatečné jednotky výr. faktoru do výroby, přičemž ostatní vstupy zůstávají konstantní. Tento vztah je platný pouze v podmínkách dokonalé konkurence na trhu produktů. V podmínkách nedokonalé konkurence je MR menší než p, potom je MRP dán součinem MR a MPP. MPP a MRP jsou klesající v závislosti na množství faktoru zapojeného do výroby. Pokles MRP jen v důsledku poklesu MPP je možné uvažovat jen pokud zvýšená nabídka firmy neovlivní cenu. V nedokonalé konkurenci cena se zvyšující se S klesá, a proto klesá MRP i v důsledku poklesu ceny.

Žádné komentáře:

Okomentovat