Sy považoval hospodářské deprese za strukturální poruchy. Nepřipouštěl, že by se jednalo o deprese vyvolané celkovým deficitem poptávky. Tyto strukturální nerovnováhy nenarušují celkovou rovnost agregátní poptávky a agregátní nabídky.
podle Saye nemůže na domácím trhu vzniknout deficit agregátní poptávky, protože za dovoz se vždy platí domácím zbožím. Platí-li země za dovoz zboží zlatem, musela dříve toto zlato nějak získat (těžbou z domácích dolů, nebo vývozem zboží).
Sayův zákon byl namířen proti obchodnímu ochranářství a měl se stát další zbraní v arzenálu obhájců svobody obchodu.
jakmile je výrobek vyroben, vytváří trh pro jiné výrobky v míře, jaká je jeho vlastní hodnota?
když někdo vyrobí a prodává nějaký výrobek, okamžitě se stává kupujícím, který získá příjem na nové útraty, aby něco někdo koupil, musí nejprve něco prodat jinými slovy, výroba je předpokladem spotřeby a rostoucí výroba vede k vyšším spotřebním výdajům
Sayův zákon trhu a peněžní teorie
tvrzení, že se agregátní nabídka rovná agregátní poptávce, můžeme chápat buď jako identitu, nebo jako podmínku rovnováhy. Identita je splněna vždy.
Say vyjádřil svůj zákon trhů jako identitu: agregátní nabídka je zároveň agregátní poptávkou.
Žádné komentáře:
Okomentovat