- industriální kultura vyspělých zemí, vyvíjela se s historickým vývojem, např. vědecko-technickou revolucí se začala formovat.
Národní kultura – vyjadřuje zvláštnosti dané národní tradici, např. Japonská kultura se vyznačuje kolektivismem a vysokým citem pro zodpovědnost. Německá kultura se vyznačuje byrokratismem a smyslem pro pořádek, přesnost.
Kultura vlastní organizace – ovlivňována specifickými vlastnostmi organizace (velikost, stáří, zaměřením, velikostí trhu), sociálním klimatem (tvořen sociálním systémem, tzn. složení pracovníků z hlediska věku, vzdělání,…, systémem sociálních a generálních prací, stylem řízení, systémem stimulace a motivace).
Subkultury – představují chování lidí v divizích, útvarech (organizačních jednotkách).
- kultura vrcholového managementu, účetní, provozních pracovníků,…
Projevy organizační kultury:
· zachytitelné – např. při obchodních jednání, exkurzi podniku
· nezachytitelné – zachytíme pouze psychologicko-sociologickým výzkumem
Způsob zachycení organizační kultury představuje:
* Chování lidí
- představuje, jaká je loajalita pracovníků, stupeň integrace
* Soubor klíčových hodnot
- představují základní přesvědčení zákazníka, jsou ovlivňovány vedením
* Soubor norem chování
- nepsané normy, kterými se řídí vzájemný vztah mezi nadřízeným a podřízeným, mezi pracovníky, mezi sebou
Žádné komentáře:
Okomentovat