Podnikový managemen
Podnikový management – PM_101
- management vznikl na konci 19. století
Různé definice
- soubor názorů, zkušeností, doporučení, přístupů a metod, kterých vedoucí pracovníci (manažeři) používají ke zvládnutí specifických činností, jež jsou nezbytné k dosažení podnikových záměrů
- činnost mobilizující lidské i věcné činitele k dosažení podnikových záměrů – umění dosáhnout toho, aby lidé dělali, co je potřeba
- mobilizace a aktivace zdrojů a podstupování rizik s cílem dosáhnout žádoucích přínosů pro řízenou instituci
Management
- specifická aktivita
- skupina řídících pracovníků – výkonní řídící pracovníci, kteří řídí firmu podle záměrů vlastníka
- označení funkce
Manažerská funkce
- plánování
- implementace – realizace plánů
- organizování
- kontrola
- rozhodování
Postavení manažera v organizaci
vlastník
manažeři
zaměstnanci
Corporate governance – uspořádání vztahů ve firmě
- výkonná moc přechází na manažery (vlastník, který sice vlastní, ale neřídí firmu)
- 2 modely - americký
- německý
Manažeři první linie – přímo dohlíží na výkonné pracovníky, technické znalosti, operativa, předáci, mistři
Střední manažeři – manažeři útvarů závodů, práce s lidmi, zlepšování, získávání informací – 40 % času
- zabývají se technickými otázkami
Vrcholoví manažeři – koordinace, odpovědnost za vlastníky, koncepce relativně oddělená od organizace
Vnitřní podmínky organizace
tvrdé prvky – hmotné, hmatatelné, představitelné veličiny
- výrobky, služby, technické vybavení, zásoby, finance, organizační struktura, hygienické faktory
měkké prvky – nehmotné
- komunikační kanály, podniková kultura, chování
- dnes nabývají na významu, hůře se kopírují
Vnější okolí organizace
klasifikace PEST
- politické vlivy (daně, vztah k ŽP…)
- ekonomické vlivy (daně…)
- sociální vlivy (nezaměstnanost, dotované ceny…)
- technické vlivy (tech. vybavení odvětví…)
mezinárodní vlivy dodavatelé vlastníci
státní instituce organizace finanční instituce
věda a technika
tržní prostředí
regionální struktura zákazníci
Cíle organizace
- podnikání musí mít vazbu na zákazníka
vstup transformace výstup zákazník
efekty z podnikání efekty pro zákazníka
Podnikatel – objevení a využití příležitostí
Vyváženost všech aspektů řídící práce:
- kvantitativní – měřitelé (např. zásoby na skladě)
- ekonomické (náklady, výnosy, ceny)
- kvalitativní
- časové (dodržení termínů)
- ostatní
Cíle organizace
- ziskové (podnikatelské)
- neziskové (sociální, kulturní)
Podnikání = legální aktivity, které směřují k získání ekonomických efektů
Úkoly managementu
- určit předmět podnikání
- stanovit a získat zdroje k podnikání
- vymezit postupy, pravidla, kritéria
Definice podnikání podle obchodního zákoníku – soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem, pod vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku.
- výsledkem podnikatelských aktivit je produkce tj. účelová transformace statků a služeb v jiné statky a služby
Základy podnikání
alokace disponibilních zdrojů
1) do spotřeby
2) do investování – snaha o jakékoliv jiné efekty než spotřebitelské
Vztah mezi efektem a rizikem:
manažer pravý podnikatel
hobbyista misionář
riziko
Informovanost – nejdůležitější, nikdy nemáme úplnou informovanost
informace subjektivního informace objektivního
charakteru charakteru
0 % informovanost 100 %
Žádné komentáře:
Okomentovat