Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

DRUHY PRAMENŮ SPRÁVNÍHO PRÁVA

ústava a ústavní zákony:

upravují postavení veřejné správy, její kompetenci a pozici adresátů jejího působení; ústavní základy veřejné správy jsou hlavně v úpravě moci zákonodárné, výkonné a soudní

ústavní principy i normy upravující stavební prvky správy, jsou dlouhodobým, relativně neměnným východiskem pro celý pr. řád => i pro normotvorbu správy

pravidla mezinárodního práva:

ovlivňují prakticky všechny oblasti správy

novým zněním čl. 10 od. 1.6. 2002 – jsou do našeho pr. řádu inkorporovány všechny vyhlášené MS, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas; mají přednost před zákonem è posun k monistickému pojetí vztahu vnitrostátního a mezinárodního práva

právo ES:

zvláštní autonomní pr. řád – v jeho prospěch člen. státy omezily svou suverénní normo-tvornou pravomoc => toto právo je závazné v rámci členských států

od přistoupení k EU se vztahy našeho pr. řádu a pr. řádu ES řídí principy aplikační přednosti, bezprostřední použitelnosti a přímého účinku komunitárního práva

obecné principy práva a obecné principy správního práva:

řada z nich je v ústavě, ale řada nikoliv

v důsledku velké roztříštěnosti SPP do mnoha předpisů – naléhavost čerpání práva z obecných principů

soudce je nevytváří, pouze zjišťuje, konstatuje jejich existenci

tendence ke sjednocování vedou k sjednocování principů právního státu

jde o principy plynoucí ze zásady rovnosti a zákazu diskriminace, vztahující se k organizaci a činnosti správy

Žádné komentáře:

Okomentovat