– ústava a ústavní zákony:
– upravují postavení veřejné správy, její kompetenci a pozici adresátů jejího působení; ústavní základy veřejné správy jsou hlavně v úpravě moci zákonodárné, výkonné a soudní
– ústavní principy i normy upravující stavební prvky správy, jsou dlouhodobým, relativně neměnným východiskem pro celý pr. řád => i pro normotvorbu správy
– pravidla mezinárodního práva:
– ovlivňují prakticky všechny oblasti správy
– novým zněním čl. 10 od. 1.6. 2002 – jsou do našeho pr. řádu inkorporovány všechny vyhlášené MS, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas; mají přednost před zákonem è posun k monistickému pojetí vztahu vnitrostátního a mezinárodního práva
– právo ES:
– zvláštní autonomní pr. řád – v jeho prospěch člen. státy omezily svou suverénní normo-tvornou pravomoc => toto právo je závazné v rámci členských států
– od přistoupení k EU se vztahy našeho pr. řádu a pr. řádu ES řídí principy aplikační přednosti, bezprostřední použitelnosti a přímého účinku komunitárního práva
– obecné principy práva a obecné principy správního práva:
– řada z nich je v ústavě, ale řada nikoliv
– v důsledku velké roztříštěnosti SPP do mnoha předpisů – naléhavost čerpání práva z obecných principů
– soudce je nevytváří, pouze zjišťuje, konstatuje jejich existenci
– tendence ke sjednocování vedou k sjednocování principů právního státu
– jde o principy plynoucí ze zásady rovnosti a zákazu diskriminace, vztahující se k organizaci a činnosti správy
Žádné komentáře:
Okomentovat