Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Obecně závazné vyhlášky územních samosprávných celků v oblasti samosprávy

forma normotvorby subjektů územní samosprávy, jsou jedním z projevů jejich práva na samosprávu

mohou být vydávány v hranicích působnosti, kterou zákon o obcích, zákon o krajích, z. o hl. m. Praze, nazývají samostatnou působnost X při výkonu přenesené působnosti – státní správy – se vydávání předpisů orgány územní samosprávy řídí shodným režimem jako u pr. předpisů správních orgánů

musí být v souladu se zákony a pr. předpisy vydanými k jejich provedení

nemohou upravovat věci vyhrazené pouze zákonu

musí obsahovat výlučně obecnou úpravu, nikoliv rozhodnutí v konkrétní věci

musí být dodržen zákonem stanovený postup jejich přijetí a vyhlášení

subjekt, který ji vydal, ji může kdykoliv změnit n. zrušit, je povinen tak učinit, pokud se dostane do rozporu s právními předpisy vyšší pr. síly

jsou výrazem ústavně zaručené autonomie subjektů územní samosprávy X nařízení jsou formou činnosti státní správy

u ministerstev, jiných spr. úřadů i orgánů územní samosprávy v rámci státní správy – je to vždy záležitost výslovného zákonného zmocnění X u samosprávné působnosti mají naopak vyhrazeny urč. vztahy, které mohou právně upravit – závisí čistě na jejich vůli, zda přikročí k pr. úpravě či to bude řešit jinak

nařízením je prováděn konkrétní zákon X u obecně závaz. vyhlášek je zákonná delegace provedena jinak, často obsahově širší formulací

možnost ukládání povinností ve vyhláškách je v ČR řešena hlavně organizačně technickým výčtem věcné působnosti

Žádné komentáře:

Okomentovat