Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Organizování a organizační struktura

Posláním organizování – je vymezit a hospodárně zajistit plánované i jiné nezbytné činnosti lidí(jednotlivců, kolektivů) při plnění cílů a dalších potřeb firmy nebo její části. Využívá výhod dělby práce. Zajišťuje koordinaci potřebných činností a vztahů lidí. Vymezuje pravomoci a zodpovědnosti lidí.
Formou sdružování činností i lidí pro zabezpečování úkolů organizování jsou organizační struktury.
Systém OSCAR - Požadavky, které jsou kladeny na proces organizování a tomu odpovídající tvorbu struktur a měli by být splněny - Ernest Dále – Tvrdí že posláním organizování a jeho forem je zajistit realizaci manažerské funkce „plánování“.
- Objectives (cíle podnikatelských činností) – Stanovení cílů jednotlivců, kolektivů a to včetně zvoleného postupu jejich dosažení.
- Specialization (specializace) – Využívá se k tomu procesy racionální dělby práce a provádění potřebných činností.
- Coordination (koordinace) – Sladění a realizace dílčích procesů dělby práce v prostoru a čase.
- Autority (pravomoc) – Řád, disciplínu a způsob provádění uvažovaných dílčích procesů usnadňuje vymezení pravomoci a zodpovědnosti lidí v těchto procesech zúčastněných.
- Responsibility (zodpovědnost)
Obsahovou náplní organizování je v managementu obvykle založena na zvládnutí řetězce návazných dílčích procesů:
- stanovení a uspořádání činností - které jsou nezbytné pro fungování řízeného celku
- stanovení a zajištění dělby práce - pro provádění vymezených činností
- seskupení dříve vymezených činností - tak aby odpovídaly potřebě sladěného uceleného řízení
- stanovení a přiřazení (delegace) rolí (úloh) lidí – zejména pak u vedoucích pracovníků
- koordinace lidí, zdrojů a prováděných činností v prostoru a čase – tak aby to odpovídalo hospodárné realizaci plánovaných cílů.

Žádné komentáře:

Okomentovat