Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Úloha jazyka

Jazyk můžeme používat v mluvené (ústní) nebo písemné formě.
Písemná forma
- důležitá je formální úprava, používáme spisovný jazyk na stanovené úrovni odbornosti, využití tabulek, grafů, obrázků
Mluvená forma
- realizuje se pomocí řeči. Čím oficiálnější je prezentace, tím by měl být jazyk spisovnější. Doporučuje se použít jazyk spisovný v jeho běžné hovorové podobě.
Přehnané používání cizích slov brání v komunikaci. Použijeme-li cizí slovo musíme znát jeho význam a správnou výslovnost. Pozor také na slova z oboru, které nemusejí být každému srozumitelné.
Komunikace při tvorbě IS
Tvorba nového IS je často spojena se změnami ve struktuře organizace a změnami v obsahu práce počtu pracovníků. Pracovníci jichž se změny týkají nebo je očekávají proto mají nechuť komunikovat, i přímo odpor komunikovat. Lidé se už z principu bojí nových pracovních požadavků, převedení na jiné nebo dokonce zrušení pracovního místa.
Komunikace
- je sdělování a přijímání informací. Komunikace je odevzdání myšlenek a pocitů. Dostává se nám zpětné vazby, tím se stává z adresáta příjemce a dochází ke komunikaci. Tyto schopnosti se nazývají komunikační dovednosti, např. znalosti verbální na neverbální komunikace, osobní image, vnímání neznámého prostředí, aktivní naslouchání, technika kladení otázek aj. Vždy když komunikujeme měli bychom vědět, co je cílem naší komunikace.
• verbální - slovní (výběr slov, spisovnost češtiny, cizí slova, délka vět, tón hlasu)
• neverbální (proxemika - vzdálenost mezi hovořícími, kontakt očima, postoj, gestika - pohyby rukou, nohou aj, mimika - jak se tváříme)
Komunikaci podporují významně IS/IT. Jedná se např. o sdílení souborů, udržování jejich verzí, diskusní skupiny, internet, email.

Žádné komentáře:

Okomentovat