před přijetím zákona nebo po přijetí zákona před jeho vyhlášením (může být vyhlášen, je schválí-li jej ústavní soud);
následná (represivní kontrola) – po přijetí zákona – soud buď sám zruší vadný akt, nebo přikáže zrušit jej příslušnému orgánu. Návrh na zahájení řízení může podat jak státní orgán, tak občan, tak může soud zahájit řízení z vlastní iniciativy.
2. Odstraňování vad individuálních právních aktů
Pravidla stanoví procesní předpisy pro ten který druh aplikace práva (občanský soudní řád, trestní řád a správní řád). V zájmu právní jistoty je možno napadat individuální právní akty jen do určité lhůty.
řádné opravné prostředky – směřují proti nepravomocným rozhodnutím (odvolání). O řádném opravném prostředku rozhoduje zásadně orgán druhé instance, který napadané rozhodnutí buď potvrdí, nebo zruší, popř. i sám změní. O odvolání může rozhodnout i orgán, který napadené rozhodnutí vydal, pokud odvolání vyhoví – tzv. autoremedura.
Mimořádné opravné prostředky – směřují proti pravomocným rozhodnutím (obnova řízení, dovolání). Obnova řízení je přípustná, když se objeví nové skutečnosti nebo závažné procesní vady. Řízení má dvě stadia – řízení o povolení obnovy a obnovené řízení. Dovolání je mimořádný opravný prostředek proti rozhodnutí soudu druhého stupně, rozhoduje o něm soud vyšší instance.
AD Neplatnost právních úkonů
Právní úkon je soukromoprávní jednání a neuplatňuje se u něho předpoklad správnosti. Následky vad právních úkonů:
nicotnost právního úkonu – úkon vůbec nevznikne
neplatnost právních úkonů
absolutní – vznikne, ale nevyvolá zamýšlené účinky
relativní – vznikne, ale vyvolá účinky jen dočasně
odporovatelnost – úkon je bezúčinný ve vztahu k osobě, která úkonu odporuje, ale je účinný ve vztahu k tomu, vůči němuž byl učiněn
možnost odstoupení od právního úkonu
Žádné komentáře:
Okomentovat