1 Vývoj typů cen
Cena pro…
- spotřebitele je souhrnem fin. prostředků, které musí vynaložit na získání produktu
- výrobce je výrazným nástrojem, který tvoří jeho příjmy, je součástí MAR strategie
Vývoj v čase
1) centralistický model
- cena se skládá z hodnoty vynaložených N + část odpovídající zhodnocení těchto N na úrovni nadproduktu (projevuje se jako zisk)
2) hodnotový typ ceny
- zisk se zahrnuje proporcionálně k vynaloženým mzdám
- nepostihuje vybavenost výroby zákl. fondy
3) nákladový typ ceny
- vychází ze struktury výr. N + zahrnuje N rentabilitu
- nedostatky: zvyšování ceny je uplatňováno růstem mat. N a snahou používat "levnější" výr. prostředky
4) výrobní typ ceny
- složky mat. a MzN respektuje v plné výši; složka výr. fondů je redukována fondovou rentabilitou (Ø mírou zisku vztaženou k výr. fondům)
5) vícekanálový typ ceny
- cena má záviset na více základnách
Žádné komentáře:
Okomentovat