Základní trade-off
Diverzifikace a lokální informační výhody
Lidé různých národů mají různé preference ohledně požadované úrovně konkrétní veřejné služby. Pokud je rozhodnutí o úrovni oné služby učiněno centrálně, dojde ke kompromisu, který nebude odrážet jednotlivé preference a řešení bude pravděpodobně horší, než pokud by se rozhodlo decentralizovaně.
Na obrázku máme analýzu veřejné dopravy. Předpokládáme dva regiony. Region 1 je okrajový region, kde jsou kvalitní a v dostatečném množství vybudovány silnice, poptávka po veřejné dopravě D1 je tedy malá. Naopak region 2 je městská část, kde jsou silnice přeplněné, navíc protkány různými městskými zónami zákazu vjezdu apod., proto není tolik výhodná vlastní doprava autem a poptávka po veřejné dopravě D2 je tedy velká. Veřejná doprava znamená pro obyvatelé určitý náklad (v podobě vynaložení jejich daní), ten je v obou regionech stejný a je v konstantní výši na jednotku MC.
Žádné komentáře:
Okomentovat