Změna počtu firem na trhu (jejich odchody a příchody) udržuje v dlouhém období cenu statku na úrovni průměrných nákladů a ekonomický zisk na nule.
Křivka nabídky firmy se v dlouhém období mění v jediný bod nabídky.
Dlouhodobá rovnováha firmy
Pojem dlouhodobá rovnováha vyjadřuje, že na trzích se prosazuje tendence k nulovému ekonomickému zisku. Kladný ekonomický zisk firem je přechodnou situací. Úsilí všech firem o snižování nákladů tlačí cenu dolů a ekonomický zisk k nule.
Je to právě honba firem za ekonomickými zisky, která je motorem ekonomického růstu. Ale tím, kdo skutečně sklízí plody tohoto úsilí výrobců, je nakonec spotřebitel. Když se firmám podaří snížit náklady, konkurence je donutí snížit ceny statků a spotřebitelé mohou kupovat více statků.
Dlouhodobá rovnováha firmy se ustálí tam, kde se její mezní náklady rovnají meznímu příjmu, a současně firma dosahuje nulového ekonomického zisku. Tato situace je rovnováhou firmy a současně i rovnováhou trhu.
Rovnováhu firmy na dokonale konkurenčním trhu v dlouhém období můžeme zapsat jako: P = MR = MC = AC = AR.
Žádné komentáře:
Okomentovat