Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Agregátní poptávka a agregátní nabídka

1. Agregátní poptávka a agregátní nabídka

agregátní poptávka
- představuje objem celkových plánovaných výdajů na nákup produktu (Y) dané ekonomiky při určité cenové hladině (P), se změnou cenové hladiny se mění i objem poptávaného produktu.
- má charakter nepřímé závislosti tedy pokud cenová hladina klesá pak celkové plánované výdaje rostou a to proto, že:
1. klesá nominální úroková sazba – pokles P způsobí, že potřebujeme méně nominální sumy peněz, klesá tedy poptávka po penězích, roste poptávka po ostatních finančních aktivech, roste tedy jejich cena a klesá nominální úroková sazba – Keynesův efekt

2. tzv. efekt bohatství – situace kdy úroková sazba neklesá
• domácnosti drží svá aktiva v penězích, s poklesem cenové hladiny se nemění nominální výše, roste však jejich reálná hodnota – domácnosti jsou tedy bohatší a více utrácejí – efekt reálných peněžních zůstatků – Pigouův efekt
• pokles cenové hladiny je spojen s poklesem nominální úrokové sazby a s růstem cen cenných papírů – opět vede k růstu

Žádné komentáře:

Okomentovat