Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

23.Vysvětlete funkce trestu a trestání na příkladu Foucaultova pojetí


Focault (Dohlížet a trestat, Dějiny šílenství, Archeologie vědění)

- v souvislosti s trestem a trestáním nás upozorňuje na ekonomiku trestání- spojuje trestání s formou moci - proto je nutné vysvětli, jak chápe Foucault moc

- Foucaultovo pojetí moci vychází z jeho pojetí člověka- subjektu

- genealogická analýzy identity člověka: - člověk je utvářen v různých vztazích

a) výrobních- popisují je ekonomické teorie

b) významových- komunikace, popisuje je vědy o jazyku

c) mocenské vztahy- tyto vztahy se nedají dost dobře teoreticky popsat, neexistuje teorie moci, ale můžeme jen udělat analytiku moci, definovat oblast života, kde se projevuje a pak určit nástroje, kterými by jsme ji popsali

(Foucault odmítá hledat centrum moci, ale chce analyzovat funkce a strukturu mocenských vztahů:"moc existuje jen když je uskutečněná".)

Analýza mocenských vztahů:nejsou účelové, ani kauzální, nespojuje je s násilím-

1. mocenské vztahy jsou asymetrické - nejen zakazují, nařizují- ale i osvobozují, dávají možnost rozhodnout se - moc můžeme vykonávat jen nad těmi, kteří jsou svobodní

2. technologie moci- studuje úsek dějin od konce 18. století, kdy se mocenské vztahy uplatňují prostřednictvím normy a normalizující sankce

- norma se objevila jako princip standard výchovy, vzdělání, výroby- všechny sféry se dostávají pod kontrolu normy

- moc normy společnost - homogenizuje ale také individualizuje (umožňuje měřit odchylky)

3. moc se zakládá na vědění, které třídí, stanovuje odchylky a to se promítá do technik uplatňování moci jako vyšetřování, zkoušení, testování (žijeme ve věku inspekcí, kontrol, zkoušení; ze života se stala jedna velká škola a ze školy permanentní zkoušení)

4. Normalizace a všechny techniky moci se již nerealizují přímo panovníkem, ale skrytě dozorem a disciplínou

5. Foucault analyzuje fungování mocenských vztahů na jednotlivých úrovních: společnost, stát, individuum

Žádné komentáře:

Okomentovat