Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

7. + 8. J.J. Rousseau (Rozprava o vědách a umění)

- na otázku zda věda a umění přispívají k mravnímu rozvoji společnosti Rousseau odpověděl nikoli: kritika tehdejší společnosti

(I. Rozvoj civilizace (pokrok vědy) vytváří umělé potřeby člověka, které v přirozeném stavu neměl:

a) člověk ztrácí svojí přirozenost důsledkem čeho se ocitá v bídě a nesnázích,

b) rozvoj věd je důkazem úpadku civilizace)

II.) kritika vlastnictví jako přirozeného práva: V pozdější práci "Rozprava o původu a základech nerovnosti mezi lidmi" - pokus o vysvětlení příčin nerovnosti mezi lidmi

( vznik soukromého vlastnictví vede ke konci přirozeného stavu- lidé se stali chtivými a špatnými)

- vznik státu jako ochrany vlastnictví zplodil nerovnost mezi bohatými a chudými- první neštěstí lidstva)

- vlastnictví není přirozeným právem a tudíž lidé nejsou si rovní;

- realizace svobody člověka a přirozeného stavu není možná

- přirozený stav je ideál

- uzavření společenské smlouvy, která předpokládá vůli ke spojení všech lidí- osvícení občané- shoda rozumu a vůle

-vznik nové společenské kvality- lid- veřejnost

- lidé zde neodevzdávají (nedelegují) přirozené právo suverénovi, ale vzájemně uznávají své práva- nová morální etapa ve vývoji společnosti- občanská společnost

- společenská smlouva- kolektivní vůle- vůle lidu: člověk ztrácí přirozenou svobodu a neomezené právo na vše a získává občanskou svobodu a zákonem stanovené právo na vlastnictví

- občanská svoboda je schopnost člověka mít vládu sám nad sebou a projevuje se v poslušnosti zákona, který jsme si sami uložili (každý občan je zde jak adresátem povinnosti, zákona, tak i účastníkem zákonodárního procesu)

Žádné komentáře:

Okomentovat