a) právo je přirozenou daností společenského života- i ve společnosti musí existovat nějaký prostředek (právo), jenž by garantoval řád, harmonii, rovnováhu. Rovnost ve vztazích mezi lidmi považují za přirozený princip
b) zdrojem normativity (práva) je síla řádu přírody a přirozených potřeb člověka- např. představa spravedlivé společnosti u Platóna- tu strukturuje do tří společenských vrstev (výrobci, strážci, filosofové) podle jejich potřeb a schopnostech. Z tohoto přirozeného řádu schopností lidí jsou odvozeny pak jejich přirozená práva a povinnosti
c) morálka je důvodem ospravedlnění přirozeného práva- schopnost lidí podřídit se a jednat podle práva souvisí podle Platóna a Aristotela pouze s jejich morálními vlastnostmi
d) základem práva je spravedlnost- právu je zde připisován jediný význam- být garantem rovnosti, která je kladena za podstatnou vlastnost spravedlnosti (=sociální ctnost). Spravedlnost je pro ně morálním ideálem společenského života
e) přirozené právo je základem tzv. zákonného práva- je zde také uznáváno kromě přirozeného práva právo zákonné, tzn. vytvořené lidmi. Je to právo nižšího řádu, protože podléhá změně a není všude stejné, jeho existence je však nutná pro udržování rovnosti
f) zákonné právo je nutným doplňkem přirozeného práva jako předpokladu udržení spravedlnosti
shrnutí- - právo je považováno za přirozený systém práv a povinností
- zdrojem práva (nároků) je řád univerza (předsokratici) nebo potřeby lidí (Platon, Aristoteles)
- právo nemá povahu autonomního jevu a je popisováno prostřednictvím morálky
- základem práva je spravedlnost, jež je nejvyšší morální ctností člověka
- přirozené právo je základem zákonného práva, které plní funkci nutného dodatku
Žádné komentáře:
Okomentovat