Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

3) Přednáška: INFORMACE

MARKETINGOVÝ VÝZKUM

Co je důležité – jaká data jsou relevantní – co jsou to informace?

Technici /
tvůrci počítačových IS Administrativa (novináři,…) Manažeři (a obecně lidé při rozhodování)


INFORMACE
Pragmatika: zprávám přiřazován význam (smysl)
ZPRÁVY
Sémantika: sekvencím symbolů přiřazován obsah
DATA
Syntaxe: vhodné signály prezentují symboly a sekvence symbolů
SIGNÁLY
- Lidské poznání
Fyzikální svět
Myšlení – vytváření konceptuálních modelů světa

Při zdolávání jednotlivých stupňů na cestě k informaci, využívané v managementu se jedná o to: v procesu interpretace přiřadit syntaktické, sémantické a pragmatické aspekty datům.

Manažer se rozhoduje na základě dat:
- data se stávají informacemi až tehdy, když mají pro rozhodování význam!


INFORMACE A ZNALOSTI

Informace = je výsledkem interpretace dat na základě individuálních schopností, hodnot a znalostí.

Znalosti = vznikají tím, že člověk má určité vědomosti jak se co dělo v minulosti.

Znalosti a zkušenosti na sebe úzce navazují, zkušenosti nám umožňují, abychom mohli posuzovat data z pohledu intuice, protože něco z minulého období známe.

Znalosti - důležité pro pozici vedoucího pracovníka (manažera).

Znalosti a minulé zkušenosti - vytváří kompetence pro zpracování dat.


DATA - INFORMACE - ZNALOSTI - MOUDROST

Data - musí být přesně specifikována
Informace - aplikace dat, umět posoudit, která data využít a jak je aplikovat
Znalosti - získané osobní zkušenosti v praxi
Vědomosti - získané ve školách
Moudrost - vyšší úroveň obecných znalostí týkajících se problému


VSTUP VÝSTUP

Činnost a výsledek

Dva základní přístupy v podnicích:

a) přístup k datům a informacím - byrokratický

- přesné vymezení, co se má dělat, člověk nesmí překročit své kompetence (zejména v SRN, u finančních úřadů, soudů a státní správy obecně)
- přesný výklad
- nezáleží na obsahu, ale na tom, jak jsou data prezentována
- státní úřady vyžadují zprávy se všemi náležitostmi…..
- formální zpracování = univerzální přístup (vyplývající také z globalizace)

b) přístup k datům a informacím – preferující subjektivní interpretaci dat

- data jsou objektivní, ale interpretace je velice subjektivní
= učící se organizace (tvůrčí přístup k datům)
- prezentace výsledků volná - cílem je zvolit správný výsledek

Vliv informatiky na transformaci podniků


AUTOMATIZACE - INFORMATIZACE - TRANSFORMACE

Marketingový informační systém

Informační systémy v podniku:
- rozumí se jimi účelové uspořádání vztahů mezi lidmi, datovými zdroji a procedurami jejich zpracování

- má tři formální složky:
a) informační technologie IS (hardwarové, softwarové zajištění fungování IS)
b) organizačně správní část IS (oběh dokladů – kdo, komu, kdy, co bude předávat)
c) neformální část IS = znalosti lidí – schopnost pracovat, využívat data, zpracovávat informace


1) systémy datových transakcí [ TPS ]

účel: - pouhé transakce s daty
výstupní informace: - agregované zprávy
organizace databáze: - jednotlivé soubory
podpora rozhodování: - mizivá
typické aplikace: - mzdy, evidence materiálu
období: - 1955 – 1960

2) manažerské informační systémy [ MIS ]

účel: - nejrůznější práce s daty
výstupní informace: - zprávy na vyžádání
organizace databáze: - soubory v interakci
podpora rozhodování: - pro rutinní úlohy
typické aplikace: - řízení výroby, inventury
období: - 1962 – 1970

3) systémy pro podporu rozhodování [ DSS ]

účel: - pružné rozhodování
výstupní informace: - informace pro rozhodování
organizace databáze: - databáze a báze modelů
podpora rozhodování: - polostrukturované problémy
typické aplikace: - strategické plánování
období: - před rokem 1980

4) expertní systémy [ ES ]

účel: - využití znalostí experta
výstupní informace: - hodnocení, rady, vysvětlení
organizace databáze: - databáze a báze znalostí
podpora rozhodování: - včetně nestrukturovaných problémů
typické aplikace: - úvahy o investicích
období: - po roce 1980

5) systémy na podporu exekutory [ EIS ]

účel: - podpora vrcholového vedení
výstupní informace: - klíčové indikátory pro podniky
organizace databáze: - napojení: MIS včetně podniku
podpora rozhodování: - pouze orientačně
typické aplikace: - reakce na okolí podniku
období: - kolem roku 1990


KONCEPT TVORBY IS

Při koncepci tvorby IS je nutno si ujasnit:
a) specifikace – tj. jakou bude mít IS formu, jaké nároky podnik na něj má = promítnutí všech procesů, které se podniku uskutečňují do procesu tvorby IS,

b) realizace – jakým způsobem bude podnik postupovat při zavádění IS + efektivnost.
Zavádění IS musí probíhat velmi rychle (z důvodu prudkého rozvoje), existují různé strategie:

• strategie souběžná, kdy se zároveň zavádí a existují vedle sebe starý a nový IS
- věci se dělají dvakrát!

• strategie pilotní, kdy se IS zavádí postupně podle jednotlivých částí v podniku podle daného plánu zavádění
- průběžně se podnik učí a zdokonaluje / organizační jednotky /

• strategie postupná, kdy se IS zavádí v jednotlivých úsecích podniku jako v celku (např. účetnictví)
- / funkce /

• strategie nárazová, kde se jedná o okamžitý přechod na nový systém
- u velkého podniku tento přístup nelze využít

• strategie kombinovaná, kdy si podnik zvolí pro něj optimální postup zavádění IS


Manažeři se často rádi
zbavují své odpovědnosti
za informace a svěřují ji do
rukou „informačních odborníků“.


Potíže s analýzou systému projektanti
řeší prostým popisem existujícího stavu,
jak je získávají od samostatných manažerů.


SPRÁVA INFORMACÍ

Jaká má být správa informací?

- levná (investice do IS se musí vrátit, musí být tedy efektivní)

- integrovaná (jednotlivé data se musí pořizovat v IS jedinkrát a musí je mít k dispozici všichni)

- dostupná (míra nejistoty, že nezískáme všechny potřebné informace včas)

- intuitivní (přátelské prostředí nového IS, aby to umožnilo využít minulé zkušenosti se starým IS)

- efektivní a pružná (přístup kdykoliv k IS, vyhovění v našich v čase proměnlivých nárocích)


Marketingový informační systém [ MIS ]

Současný vývoj:

CRM systémy - řízení vztahů se zákazníky
= veškerá data vznikající ze vztahu k zákazníkovi jsou automaticky přiřazována k jednotce (zákazník)
- využití veškerých informací o konkrétním zákazníkovi

1) chování a rozhodování zákazníka
2) vývoj konkurence
3) změna chování zákazníka

DATOVÝ SKLAD = udržování vztahu s dodavateli v aktuálnosti prostřednictvím internetu a zároveň získání zpětné vazby od dodavatele – kolik a jak se které položky prodávají?

Schéma: Marketingový informační systém

Žádné komentáře:

Okomentovat