Kupní smlouvy
Smlouva je ujednání dvou nebo více stran o vzájemných právech a povinnostech. Kupní smlouva je prohlášení
souhlasné vůle mezi prodávajícím a kupujícím o dodávce zboží za peníze. Aby vznikla kupní smlouva, musí být splněny tato podmínky:
1) Oboustrannost – právního aktu se musí zúčastnit dvě strany – prodávající a kupující
2) Souhlas vůle– s obsahem smlouvy musí projevit souhlas oba partneři.
3) Výkon prodávajícího – prodávající nabízí zboží
4) Výkon kupujícího – kupující odebírá zboží a předává prodávajícímu peníze. Tím se koupě liší od výměny, při které probíhá výměna jednoho zboží za jiné zboží v hmotné podobě.
5) Musí být uzavřena svobodně a vážně. Určitě a srozumitelně.
6) Možnost a povolenost – splnění kupní smlouvy musí být možné. Mapř. Nelze uzavřít kupní smlouvu s naším výrobcem ovoce na vypěstování jedné tuny banánů. Povolenost znamená, že prodej zboží nesmí být v rozporu se zákony nebo dobrými mravy. Mapř. Na prodej drog nelze uzavřít kupní smlouvu, protože prodej drog není zákonem povolen.
Kupní smlouvou se prodávající zavazuje dodat kupujícímu movitou věc (zboží) a převést na něj vlastnické právo k této věci. Kupující se zavazuje zaplatit kupní cenu. Ve smlouvě musí být dohodnuta kupní cena nebo musí být stanoven způsob jejího dodatečného určení v době, kdy má být placena.
Uzavírání a plnění kupních smluv
Uzavření kupní smlouvy – Návrh kuní smlouvy předkládá navrhovatel. Smlouva je uzavřena, jakmile se
strany dohodnou alespoň o jejích podstatných náležitostech. Uzavřením kupní smlouvy vznikají oběma partnerům práva a povinnosti.
Kupní smlouva obsahuje - 1) Název a adresy obou smluvních stran
2) Povinnosti prodávajícího
3) Povinnosti kupujícího
4) Další ujednání – postup při reklamaci, porušení smlouvy podstatným
způsobem
5) Místo a datum
V některých případech vznikají účastníkům smlouvy ještě před jejím uzavřením některá práva a povinnosti. V těchto případech mluvíme o tzv. předsmluvních povinnostech.
Kupní smlouvy se mohou uzavírat těmito formami:
1) Písemně
2) Ústně
3) Důsledným jednáním
4) Mlčení
Písemná forma – je nejčastější v hospodářské praxi. Kladem této formy je průkaznost.
Ústní forma – se používá hlavně u zboží denní spotřeby. Kladem této formy je rychlá a bezproblémová
realizace prodeje.
Důsledné jednání – připadá v úvahu tehdy, jeli zcela jasný záměr prodat a koupit. Lze tedy poznat vůli
jednajícího (např. nákup do košíčku v samoobsluze)
K uzavření kupní smlouvy mlčením dochází tehdy, když smluvní strana neodmítne výslovně plnění.
Povinnosti prodávajícího
Prodávající je povinen:
1) Prodat kupujícímu zboží
2) Předat doklady, které se ke zboží vztahují
3) umožnit kupujícímu, aby nabyl vlastnického
práva v souladu se zákonem.
Dodání zboží se uskutečňuje dvojím způsobem:
1) Smlouva stanoví, že prodávající zboží odešle kupujícímu. V tomto případě povinnost dodat
zboží je splněna předáním zboží prvnímu dopravci.
2) Smlouva stanoví, že prodávající předá zboží kupujícímu na určitém místě nebo mu umožní,
aby zboží v tomto místě nakládal.
Doba dodání – je stanovena smlouvou. Může být určena:
1) Určitým dnem
2) Určitou lhůtou
Další povinností prodávajícího při dodání zboží je povinnost dodat zboží v množství, jakosti a
provedení, které určuje smlouva. Provedení a jakost určuje smlouva. Způsob balení je dán smlouvou. Prodávající je povinen předat kupujícímu doklady, které jsou nutné k převzetí a užívání zboží, dále i doklady stanovené ve smlouvě. Nejdůležitějším dokladem při převzetí zboží je dodací list. Pokud zboží dopravuje veřejným dopravcem, musí být vystaven příslušný přepravní doklad – průvodka, přepravní list, nákladní list. Dokladem o placení zboží je vyúčtování. Obsahuje stejné údaje jako dodací list. Vlastnické právo nabývá kupující nejčastěji předáním zboží.
Povinnosti kupujícího
Kupující je povinen:
1) zaplatit za zboží kupní cenu
2) převzít dodané zboží v souladu se smlouvou
Zaplacení kupní ceny – kupující je povinen zaplatit dohodnutou kupní cenu. Ve smlouvě může být
stanovena tzv. cenová doložka. Obě strany se při určení výše ceny dohodnou,
že její výše má být dodatečně upravena s přihlédnutím k výrobním nákladům.
Způsob placení kupní ceny a splatnosti je uveden ve smlouvě.
Vznik a změna kupní smlouvy
Vznik smlouvy – smlouva vzniká tehdy, jsou-li formulovány obsah a náležitosti smlouvy. Lze přesně
vymezit okamžik vzniku smlouvy:
1) Okamžik přijetí návrhu, vzniká-li smlouva mezi přítomnými.
2) Okamžik doručení navrhovateli nebo na adresu uvedenou v návrhu
3) Okamžik, kdy strana, které byl návrh určen, se podle něj začala chovat.
Změna smlouvy – O změně smlouvy lze hovořit tehdy, jestliže dohoda smluvních stran neznamená
zánik závazků a jejich nahrazení novými.
Zánik smlouvy – Zánik smlouvy znamená zánik povinností, které ze smlouvy vyplývají pro smluvní
strany. K zániku povinností může dojít:
1) Splněním smlouvy
2) Dohodou stran
3) Odstoupením od smlouvy
4) Uplynutím doby
Poptávka
Před uzavřením kupní smlouvy je třeba si vyjasnit tato otázky:
1) Co se má koupit
2) Kolik se má koupit
3) Kdy se má nakoupit
Jestliže známe odpovědi na tyto otázky, musíme se rozhodnout, s kým uzavřeme kupní smlouvu. O možnostech nákupu a o svých obchodních parterech musíme proto získat co nejvíce informací.
Tyto informace můžeme rozdělit do dvou skupin.
1) Informace o obchodních partnerech již existují – O obchodních partnerech, které známe a se kterými spolupracujeme, vedeme účelovou evidenci.
2) Informace o nových obchodních partnerech – Informace o nových obchodních partnerech se získávají nejčastěji formou poptávky, tj. výzvy k poskytnutí informací. Rozlišujeme dva druhy poptávky: A) Obecná poptávka, při které se získávají
informace formou prospektů, katalogů atd.
B) Speciální poptávka, při níž se získávají konkrétní informace.
Poptávka se může uskutečnit:
1) Ústně
2) Písemně
Nabídka
Nabídka je dopis adresovaný případnému zájemci, ve kterém se nabízí zboží nebo služba. Rozlišujeme
nabídku vyžádanou a nevyžádanou.
Vyžádaná nabídka - je odpověď na předchozí poptávku.
Nevyžádaná nabídka – Prodávající rozesílá nabídky bez předcházející poptávky. Nabízí své výrobky
nebo služby širokému okruhu možných zájemců, aby co nejvíce prodal.
Objednávka
Podnikatel uváží obsah nabídky. Vyhovují-li mu všechny podmínky. Odešle bez zbytečného zdržování
objednávku. Objednávka zaslaná včas na základě závazné nabídky je závazná pro obě strany – kupujícího i prodávajícího.
Obsah objednávky – Objednávka musí obsahovat všechny podmínky uzavřené smlouvy.
Potvrzení objednávky – Prodávající vyřídí přijatou objednávku ihned nebo potvrdí, že objednávku
dostal. Tím s zaváže, že dodá zboží.
Potvrzení může mít tato formy:
1) Vrácení potvrzené kopie objednávky
2) Individuální dopis
Dodávka
Podle objednávky se zboží připraví k odeslání – vytvoří se žádaný sortiment, zboží se zabalí do
spotřebitelských obalů a naloží na dopravní prostředek. Všechny tato činnosti se nazývají expedice. Doprava ke kupujícímu se uskutečňuje:
1) Vlastními dopravními prostředky kupujícího nebo
prodávajícího.
2) Veřejným dopravcem - Při dodávce většího množství
zboží
Zpráva o zásilce se nazývá návěstí. Pro kontrolu obsahu zásilky vyhotovuje prodávající dodací list. Obvyklým
podkladem pro placením je vyúčtování je vyúčtování (faktura). Dokladem pro zaplacení zboží v hotovosti v obchodě je paragon.
Placení dodávek :
1) V hotovosti
2) Bezhotovostně
Závady při plnění kupních smluv, reklamace
Porušení smluvních povinností – Jestliže kupující nebo prodávající nesplní povinnosti, ke kterým se ve
smlouvě zavázal, porušil právo a nese za plnění smlouvy odpovědnost.
Odpovědnosti dělíme do tří skupin:
1) Odpovědnost za prodlení
2) Odpovědnost za škodu
3) Odpovědnost za vady – vady právní a faktické.
Právní vady – jsou vady, které jsou spojeny s porušením práv třetí osoby.
Faktické vady – jsou vady skutečné.
Podle toho, kdy se vady dají zjistit, rozlišujeme:
1) Vady zjevné
2) Vady skryté
Reklamace – je dopis, ve kterém prodávajícímu oznámíme vady plnění.
Nároky z odpovědnosti za vady – Nároky kupujícího jsou různé podle toho, zda dodáním zboží je nebo není
porušena smlouva podstatným způsobem.
Žádné komentáře:
Okomentovat