Zásobování
Zásobováním nazýváme činnosti, kterými podnik zajišťuje potřebný materiál pro svou činnost. Cílem zásobování je zajistit materiál v potřebném množství, druzích a kvalitě, za výhodné ceny a ve stanovené době.
Skladování představuje činnosti, při nichž se hmotné statky soustřeďují na určitém místě a ve stanoveném množství a připravují se pro další činnosti: výdej do spotřeby u materiálových zásob, další zpracování dokončené výroby a polotovarů vlastní výroby a prodej výrobků. Při skladování musí být dodrženy určité podmínky, které vyplívají z povahy zásob. Materiálové zásoby skladuje podnik v nákupních skladech. Materiál přichází do podniku zpravidla od dodavatele, provádí tzv. odběr, potom příjemka materiálu a materiál se ukládá do skladu. Při převzetí materiálu na sklad vystavuje skladník, který materiál přebírá, příjemku, tj. doklad o převzetí materiálu na sklad. Materiál je evidován na skladní kartě. Výdej materiálu se uskutečňuje na základě požadavku dílny nebo jiného odebírajícího útvaru podle výdejky. Zásobovací činnost zajišťuje v podniku zásobovací útvar.
Zásobami jsou: 1) Materiálové zásoby
2) Nedokončená výroba
3) Polotovary vlastní výroby
4) Výrobky a zvířata
5) Zboží
Struktura materiálových zásob
Do materiálových zásob patří:
1) Suroviny a základní materiál
2) Pomocné látky
3) Provozovací látky
4) Náhradní díly
5) Obaly
6) Drobný hmotný majetek
Pomocné látky – jsou hmot, které přechází přímo do výrobku, netvoří však jeho podstatu (barvivo na
látky, lak na nábytek)
Provozovací látky – jsou hmoty, které jsou zapotřebí pro provoz podniku jako celek (palivo, mazadla,
oleje)
Náhradní díly – jsou předměty určené k uvedení hmotného majetku do původního stavu (ložiska,
ventily)
Obaly – slouží k ochraně a dopravě nakoupeného materiálu, zboží a výrobků.
Drobný hmotný majetek – představuje drobné hmotné předměty, které slouží k činnosti podniku
krátkou dobu nebo mají nižší cenu (nástroje, přístroje, pomůcky)
Zboží – jsou předměty, které podnik nakupuje za účelem prodeje.
Nákupní průzkum potřeb a volba dodavatele, kupní smlouvy
V tržní ekonomice plní zásobování aktivní funkci pomocí marketingu. Marketingový útvar se zabývá průzkumem trhu materiálů a surovin a na základě získaných poznatků ovlivňuje hlavní činnost podniku. Při nákupním průzkumu potřeb sleduje marketingový útvar stav a vývoj trhu surovin a materiálů. Marketingový útvar musí zajistit vhodné dodavatele, kteří mohou nejlépe uspokojit potřeby podniku.
Na základě jednání s vybranými dodavateli uzavírá podnik smlouvu o dodávce materiálu. Dodavatel oznamuje splnění smlouvy fakturou, kterou je podnik povinen zaplatit podle dohody nebo zákonných předpisů.
Žádné komentáře:
Okomentovat