Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

6) Přednáška: Měření trhu

Měření trhu

1. základní pojmy

zájem = potřeba, požadavek
příjem = ekonomické zdroje
přístup = distribuce, bariéry, omezení
dostupný trh = zájem, příjem, omezení
kompletní dostupný trh = dostupný + komplementace
cílový trh = tam, kam chceme
proniknutý trh = tam, kde jsme teď

2. základní indikátory trhu

SOUČASNOST BUDOUCNOST
max odhad
Firma Velikost prodeje Potenciální prodej Prognóza prodeje
Trh Velikost trhu Potenciál trhu Prognóza trhu

3. typy prognóz

Prognóza = odhad něčeho (např. prodeje nového výrobku)

Pokud jsou podmínky stálé, neměnné, tak zjistíme početně relativně přesný odhad. Ale za nejistých, těžko odhadnutelných podmínek intuitivně.

• prognózování velikosti trhu
• plánování společnosti
• definice velikosti tržního podílu

• prognóza velikosti prodeje
• výrobní plán
• tvorba prodejních kvót
• marketingový rozpočet
• tvorba cen
• peněžní toky

4. prognostické metody
• Kvalitativní – úsudkové
• Kvantitativní – racionální

> Prognózní metody kvalitativní
• můžeme se zeptat odborníků, svých zaměstnanců, kteří pracují v oblasti obchodu, zákazníků
• pozorování zákaznických zájmů
• názory prodejců (zastupují nás u firem či zákazníků – např. prodavači)
• expertní názory

> Prognózní metody kvantitativní
• časové řady
• trendy, jako např. zdravá výživa, určitý směr ve vývoji poptávky, kultura ve společnosti
• cykly, např. u módy
• sezónnost, především období různých svátků (Vánoce)
• mimořádné události, jako jsou přírodní katastrofy či vojenské konflikty

• statistická analýza
- korelace
- regrese

4) Analýza zákazníků

spotřební chování = chování lidí, jež se vztahuje k získávání, užívání a odkládání spotřebních výrobků


spotřební predispozice - kultura (nejvíce nás ovlivňuje)
- životní styl životní styl
- psychologická osobnost

kultura = souhrn představ, přístupů, obyčejů, tradic a hodnot ve společnosti dlouhodobě sdílených a sloužících k orientaci jedince ve společnosti
- učíme se jí: rodina, škola, média, náboženství
- přenáší se z generace na generaci - tradice
- je sdílena – vytváří se určitá homogenní společnost
- je diferencovaná – třídy kulturní spřízněnosti
- je adaptivní – změna vnitřní a vnější (vliv jednotlivých kultur)


Deset základních megatrendů současné lidské společnosti:

1. Přechod od industriální i informační společnosti.

2. Přechod od „nadpozemských“ technologií k technologiím vyrovnávajícím se s lidskou společností.

3. Přechod od národní ke světové ekonomice.

4. Přechod od krátkodobých k dlouhodobým úvahám s důrazem na strategické plánování.

5. Přechod od období centralizace k decentralizaci moci.

6. Přechod od spoléhání na pomoc institucí k větší sebedůvěře jednotlivce a spoléhání na vlastní síly.

7. Přechod od reprezentativní demokracie k demokracii s větším podílem lidské účasti jak v politice, tak i v práci.

8. Přechod od závislosti na tradičních hierarchických strukturách ve prospěch neformálních kontaktů a jejich sítí.

9. Geograficky se pohybujeme od severu na jih.

10. Dostáváme se od společnosti s omezeným počtem osobních voleb k mnohonásobné volbě ve společnosti.

Žádné komentáře:

Okomentovat