MÉDIA (klasifikace podle různých hledisek, používané prostředky v rámci jednotlivých typů, srovnání účinnosti, multimediální prostředky – elektronická média)
- média = prostředek pro přenos sdělení od odesílatele k příjemci
- média musí být vybrána tak, aby byly schopny dosáhnout komunikačních cílů:
o informovat, přesvědčit nebo připomenout členům cílové skupiny výrobek, službu, myšlenku, situaci nebo osobu.
Kritéria výběru média:
- podíl na reklamních výdajích v té které zemi
- silné a slabé stránky každého média
„Typologie médií je velmi neujasněná, až zmateční. Nejčastěji se setkáme s dělením na média tištěná a audiovizuální. Na první pohled je ovšem vidět nevýhoda takového dělení. První je vymezeno podle užité technologie (tisk), druhé podle oslovených čiv (smyslů).“
Osobně se přikláním k jednoduchému dělení na tištěná (print) a netištěná (non-print).
Dělení médií:
1 Dle formy přenášení sdělení:
1. tištěná média:
- noviny, časopisy, poštovní zásilky
2. vysílací / transmisní média:
- televize, rozhlas
3. obrazová média:
- billboardy, světelné reklamy, plakáty
4. elektronická média (multimédia?)
- zvukové nahrávky, videokazety, videodisky, CD-ROMy, webové stránky
Kotler řadí mezi média ještě:
- prostředí
o ovlivňuje sklon zákazníka nakupovat produkty nebo služby (barevně vymalované prodejny, advokátní kanceláře vyzdobené uměleckými předměty, provozovny služeb vybavené moderním nábytkem, elegantními lustry či mramorovými sloupy),
- události
o společenské akce s cílem dosáhnout konkrétních účinků komunikace u cílové skupiny příjemců sdělení (tiskové konference, slavnostní zahájení, sponzorování sportovních akcí).
2 Dle dosahu:
- mezinárodní
- národní
- lokální
Televize:
- dělení dle dosahu:
o mezinárodní síť
o národní síť
o lokální síť
o kabelová síť
- kritéria rozhodování:
o sledovanost – měření prostřednictvím peoplemetrů
o typ vysílací struktury
o charakter stanic a jejich diváků
o vysílací časy
o náklady na minutu vysílacího času
- výhody:
o široký dosah
o masové pokrytí
o opakovatelnost
o flexibilita
o vysoká prestiž
o kombinuje obraz, zvuk a pohyb, apeluje na smysly
o velká pozornost při sledování
- nevýhody:
o dočasnost sdělení
o vysoké náklady
o nutnost rychlé změny celých šotů
o nedostatečná selektivnost
Rozhlas:
- dělení dle dosahu:
o mezinárodní stanice,
o rozhlasové stanice celoplošné (ČRo 1 – Radiožurnál, ČRo 2 – Praha, ČRo 3 – Vltava, ČRo 6 – Svobodná Evropa, Evropa2, Rádio Impuls, Frekvence 1)
o rozhlasové stanice regionální (Kiss Rádio, Rádio 1, Rádio Černá Hora)
o rozhlasové sítě (internetová rádia)
- kritéria rozhodování:
o poslechovost stanice (tis. obyv.)
o poslechovost stanice v dlouhém období (tis. obyv.)
o doba poslechu rozhlasové stanice (v min.)
o podíl (na celém rozhlasovém trhu)
- výhody:
o rychlost přípravy
o celkové nízké náklady
o vysoká demografická a geografická selektivita
o masové použití
- nevýhody:
o nekomplexnost (pouze zvuková prezentace)
o nižší pozornost než televize
o dočasnost sdělení
o horší dostupnost info pro výzkum – nestandardizované vyhodnocování sledovanosti
o přelétavá pozornost
Noviny:
- dělení dle charakteru:
o národní,
o mezinárodní,
o lokální,
o regionální charakter
- kritéria rozhodování:
o čtenost tisku (čtenost v periodě vydání – tis. ob., čtenost v delším období – tis.ob.)
o náklady tisku (počet výtisků jednoho vydání za den, průměr za týden)
- výhody:
o pružnost, včasnost, dobré pokrytí místního trhu
o široké působení
o vysoká důvěryhodnost, jistá společenská prestiž
o čtenář ovlivní délku pozornosti
o možnost koordinace v národní kampani
- nevýhody:
o krátká životnost
o špatná jakost tisku
o nízká čtenost jednoho výtisku
Časopisy:
- dělení podle náplně a celkového zaměření:
o spotřebitelské – Vlasta, Týden, Květy, Reflex
o zábavné – Trnky brnky, Dikobraz
o odborné – technika, bydlení, stavebnictví, bankovnictví, ekonomika
- výhody:
o schopnost zasáhnout přesně zvolenou cílovou skupinu (čtenáři – poměrně stabilní okruh lidí, o předplatitelích mají navíc vydavatelé podrobné info)
o selektivnost
o kvalita tisku
o dlouhá životnost, vysoká čtenost jednoho výtisku
o prestiž některých časopisů
o zvláštní služby některých časopisů
- nevýhody:
o dlouhá čekací doba při nákupu inzertní plochy
o část neprodaných výtisků
Direct mail: (Adresná zásilka)
- dělení podle formy provedení:
o nabídkové dopisy, pohlednice, letáky, skládačky, brožury, katalogy
- výhody:
o vysoká selektivita příjemců
o intenzivní pokrytí
o rychlost
o pružnost tvarů zasílané nabídky
o kompletní informace
o dojem osobního kontaktu
- nevýhody:
o vysoké náklady na kontakt
o závislost na kvalitě provedení
o kvalita poštovních služeb
o pocit narušení osobní svobody zákazníka (pověst nevyžádaného reklamního materiálu)
Venkovní reklama:
- dělení dle charakteru provedení:
o reklamní tabule (billboardy), plakáty, vývěsní štíty, reklama na i v dopravních prostředcích, reklamní skříňky, neonové, animované a jiné znaky, laserové projekce, podlahová reklama, teplovzdušné balony….
- výhody:
o rychlá komunikace jednoduchých sdělení
o opakování
o schopnost lokální podpory
- nevýhody:
o stručnost
o veřejnost posuzuje estetickou stránku provedení i umístění
o nemožná volitelnost příjemců
Monitoring médií – Media monitoring – GfK + Median
- od roku 2000 měří:
o čtenost tisku
o náklady tisku
o poslechovost rozhlasu
o peoplemetry (sledovanost TV)
o monitoring inzerce
o návštěvnost serverů
Žádné komentáře:
Okomentovat