Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Formy výuky

1) Organizační formy výučování
Organizační forma vyučování je způsob, který uspořádá vyučovací proces. K jeho složkám patří učitele, žáci a učivo.

Výuka se uskutečňuje podle toho:
1) jaké činnosti student ve výuce dělá (zde rozlišujeme pak frontální, individuální, vrstevnickou výuku apod.)
2) jak je organizována výuka z hlediska času či prostoru (zde rozlišujeme pak výuku krátkodobou nebo dlouhodobou, výuku ve specializované učebně, v přírodě, apod.)

2) Vyučovací proces
Vyučovací proces může pokaždé vypadat jinak. Může se lišit jak počet žáků, tak i učitelů, učivo, prostor a délka:

výuka žáků může probíhat ve třídách, skupinách, dvojicích nebo jednotlivě
v hodině může být jeden až dva učitelé, nebo učitel s asistentem, nebo může vyučovat tým učitelů s asistenty a dobrovolníky
učivo je možno rozdělit do předmětů, projektů, programů nebo bloků
prostory, kde se uskutečňuje výuka, jsou například učebny nebo laboratoře
čas je stanoven jako vyučovací hodina nebo blok, individuálně stanovený, podle potřeby učitele či žáka

3) Samostatná práce studentů
Rysy samostatné práce
je zde stupeň nezávislosti na cizím ovlivňování
žák používá své vědomosti a dovednosti v nových podmínkách
dochází k fixační a aplikační fázi výuky

Formy samostatné práce
práce s učebnicí, pracovním sešitem, tabulkami, počítačem, doporučenou nebo vyhledanou literaturou, internetem;
samostatné pozorování dějů včetně zpracování získaných poznatků;
samostatná experimentální činnost včetně zpracování získaných poznatků;
samostatné studium

4) Skupinová výuka
Rysy skupinové výuky
3-5 členné pracovní skupiny studentů - skupiny stálé, variabilní, homogenní, heterogenní
společná práce všech členů skupiny
řešení stejného úkolu nebo různých úkolů
důležitá je role vedoucího skupiny

Fáze skupinové výuky
úvodní fáze: v rámci hromadné práce rozhovor k úkolům, způsobu práce; přidělení úkolu jednotlivým skupinám učitelem;
práce ve skupinách: rozdělení práce ve skupině podle zájmu a schopností;
závěrečná fáze: v rámci hromadné práce třídy posouzení výsledků, zhodnocení

5) Exkurze
Rysy exkurze
předvádění a pozorování objektu výuky v praxi
lepší porozumění probraným pojmům
konfrontace teorie a praxe, motivace

Rozdělení exkurzí
tematická - exkurze zaměřená na jedno právě probírané téma
komplexní - exkurze, při níž se studenti seznámí s problematikou celého předmětu či oboru (podnik, knihovna, ...)
exkurze do přírody, na výstavy, do muzeí…
úvodní (před tematickým celkem)
závěrečná (po tematickém celku)



6) Příprava na vyučovací hodinu

TÉMA: Formy výuky
Délka vyučovací hodiny: 45 minut

PŘÍPRAVNÁ FÁZE:
Stanovení náplně hodiny:
- Získat a upevnit si znalosti o formách výuky
Stanovení cíle hodiny:
- Uvědomit si, co jsou to formy výuky, jaké jsou a jejich uplatnění
Pomůcky:
- data-projektor, sešit, propiska, volný list papíru, tabule, křída.

REALIZAČNÍ FÁZE:
ZAHÁJENÍ HODINY:
- na úvod hodiny pozdravení s žáky a zápis do třídní knihy. Seznámení žáky s dnešní látkou.
MOTIVACE:
– metoda brainstormingu, co si žáci představí pod pojmem - formy výuky. Zápis slov na tabuli.
 (cca 10 min.)

EXPOZIČNÍ FÁZE:
DNEŠNÍ UČIVO: Formy výuky
 - látka je promítána v ppt prezentaci žákům na tabuli
POZNÁMKY:
(žáci si po dobu výkladu dělají zápis do sešitu)
(cca 15 minut)

FIXAČNÍ FÁZE:
UPEVNĚNÍ ZÍSKANÝCH ZNALOSTÍ Z DNEŠNÍ HODINY:
- Frontální uspořádání žáků, kladení otázek na probranou látku, abychom zjistili zda porozuměli a orientují se v látce.
ZÁVĚR HODINY - MOTIVACE:
- zadání skupinové práce a rozdělení žáků do skupin – didaktická hra na probranou látku.
- práce ve skupinách – zpracování zadaného úkolu. Kontrola zadaného úkolu a jeho objasnění.
(cca 15 minut)

HODNOTÍCÍ FÁZE:
SHRNUTÍ A ZHODNOCENÍ HODINY:
- náplň a stanovené cíle
- práce žáků, pochválení aktivních žáků za jejich aktivitu v hodině
- zadání úkolu na příští hodinu
 (cca 5 minut)



7) Literatura
MALACH, Josef. Základy didaktiky. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2003. ISBN 80-7042-266-1.
PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. 1. Praha : Portál, 2009. 936 s. ISBN 978-80-7367-546-2.
PRŮCHA, Jan; WALTEROVÁ, Eliška; MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2003. 322 s. ISBN 80-7178-772-8.

Žádné komentáře:

Okomentovat