Organizační forma vyučování je způsob, který uspořádá vyučovací proces. K jeho složkám patří učitele, žáci a učivo.
Výuka se uskutečňuje podle toho:
1) jaké činnosti student ve výuce dělá (zde rozlišujeme pak frontální, individuální, vrstevnickou výuku apod.)
2) jak je organizována výuka z hlediska času či prostoru (zde rozlišujeme pak výuku krátkodobou nebo dlouhodobou, výuku ve specializované učebně, v přírodě, apod.)
2) Vyučovací proces
Vyučovací proces může pokaždé vypadat jinak. Může se lišit jak počet žáků, tak i učitelů, učivo, prostor a délka:
• výuka žáků může probíhat ve třídách, skupinách, dvojicích nebo jednotlivě
• v hodině může být jeden až dva učitelé, nebo učitel s asistentem, nebo může vyučovat tým učitelů s asistenty a dobrovolníky
• učivo je možno rozdělit do předmětů, projektů, programů nebo bloků
• prostory, kde se uskutečňuje výuka, jsou například učebny nebo laboratoře
• čas je stanoven jako vyučovací hodina nebo blok, individuálně stanovený, podle potřeby učitele či žáka
3) Samostatná práce studentů
Rysy samostatné práce
• je zde stupeň nezávislosti na cizím ovlivňování
• žák používá své vědomosti a dovednosti v nových podmínkách
• dochází k fixační a aplikační fázi výuky
Formy samostatné práce
• práce s učebnicí, pracovním sešitem, tabulkami, počítačem, doporučenou nebo vyhledanou literaturou, internetem;
• samostatné pozorování dějů včetně zpracování získaných poznatků;
• samostatná experimentální činnost včetně zpracování získaných poznatků;
• samostatné studium
4) Skupinová výuka
Rysy skupinové výuky
• 3-5 členné pracovní skupiny studentů - skupiny stálé, variabilní, homogenní, heterogenní
• společná práce všech členů skupiny
• řešení stejného úkolu nebo různých úkolů
• důležitá je role vedoucího skupiny
Fáze skupinové výuky
• úvodní fáze: v rámci hromadné práce rozhovor k úkolům, způsobu práce; přidělení úkolu jednotlivým skupinám učitelem;
• práce ve skupinách: rozdělení práce ve skupině podle zájmu a schopností;
• závěrečná fáze: v rámci hromadné práce třídy posouzení výsledků, zhodnocení
5) Exkurze
Rysy exkurze
• předvádění a pozorování objektu výuky v praxi
• lepší porozumění probraným pojmům
• konfrontace teorie a praxe, motivace
Rozdělení exkurzí
• tematická - exkurze zaměřená na jedno právě probírané téma
• komplexní - exkurze, při níž se studenti seznámí s problematikou celého předmětu či oboru (podnik, knihovna, ...)
• exkurze do přírody, na výstavy, do muzeí…
• úvodní (před tematickým celkem)
• závěrečná (po tematickém celku)
6) Příprava na vyučovací hodinu
TÉMA: Formy výuky
Délka vyučovací hodiny: 45 minut
PŘÍPRAVNÁ FÁZE:
Stanovení náplně hodiny:
- Získat a upevnit si znalosti o formách výuky
Stanovení cíle hodiny:
- Uvědomit si, co jsou to formy výuky, jaké jsou a jejich uplatnění
Pomůcky:
- data-projektor, sešit, propiska, volný list papíru, tabule, křída.
REALIZAČNÍ FÁZE:
ZAHÁJENÍ HODINY:
- na úvod hodiny pozdravení s žáky a zápis do třídní knihy. Seznámení žáky s dnešní látkou.
MOTIVACE:
– metoda brainstormingu, co si žáci představí pod pojmem - formy výuky. Zápis slov na tabuli.
(cca 10 min.)
EXPOZIČNÍ FÁZE:
DNEŠNÍ UČIVO: Formy výuky
- látka je promítána v ppt prezentaci žákům na tabuli
POZNÁMKY:
(žáci si po dobu výkladu dělají zápis do sešitu)
(cca 15 minut)
FIXAČNÍ FÁZE:
UPEVNĚNÍ ZÍSKANÝCH ZNALOSTÍ Z DNEŠNÍ HODINY:
- Frontální uspořádání žáků, kladení otázek na probranou látku, abychom zjistili zda porozuměli a orientují se v látce.
ZÁVĚR HODINY - MOTIVACE:
- zadání skupinové práce a rozdělení žáků do skupin – didaktická hra na probranou látku.
- práce ve skupinách – zpracování zadaného úkolu. Kontrola zadaného úkolu a jeho objasnění.
(cca 15 minut)
HODNOTÍCÍ FÁZE:
SHRNUTÍ A ZHODNOCENÍ HODINY:
- náplň a stanovené cíle
- práce žáků, pochválení aktivních žáků za jejich aktivitu v hodině
- zadání úkolu na příští hodinu
(cca 5 minut)
7) Literatura
• MALACH, Josef. Základy didaktiky. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2003. ISBN 80-7042-266-1.
• PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. 1. Praha : Portál, 2009. 936 s. ISBN 978-80-7367-546-2.
• PRŮCHA, Jan; WALTEROVÁ, Eliška; MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2003. 322 s. ISBN 80-7178-772-8.
Žádné komentáře:
Okomentovat