Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

VYUČOVACÍ METODY - ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY x VYUČOVACÍ METODY

ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
= uspořádání vyučovacího procesu (vytvoření prostředí a způsob organizace činnosti učitele i žáků při vyučování)
- Každá organizační forma vytváří svébytné vztahy mezi žákem, vyučujícím, obsahem vzdělávání i vzdělávací prostředky.
- z pohledu učitele jsou důležitá dvě hlediska: (a) „s kým a jak“ pracuje, (b) „kde“ výuka probíhá
ad a
1. individuální výuka
učitel pracuje s různorodou skupinou žáků, řídí činnost vždy jednotlivých žáků, každý žák pracuje individuálně, má vlastní učivo, nejsou společné učebnice ani jiné prostředky výuky
2. hromadná a frontální výuka
nejrozšířenější
učitel pracuje se skupinou žáků podobného věku a mentální úrovně, žáci plní ve stejném čase stejné úkoly, probírají stejnou látku, postupují společně
3. individualizovaná výuka
(a) snaha respektovat individuální diferenciace žáků a (b) požadavek aktivity žáků; individualizaci akceptoval daltonský plán
4. projektová výuka
žáci za pomoci vyučujícího řeší určitý problém komplexního charakteru (projekt), který vychází z praktických potřeb nebo je s praxí úzce spojen, úkol musí být zajímavý, významný, aby s s ním identifikovali a přijali ho za svůj
5. diferencovaná výuka
žáci jsou rozděleni do homogenních skupin podle určitých kritérií (intelekt, zájmy, místo bydliště) pro lepší organizaci práce
6. skupinová a kooperativní výuka
rozdělení třídy na menší skupiny podle různých hledisek: druh činnosti, obtížnost činnosti, zájem žáků, pracovní tempo, dovednost spolupracovat
7. týmová výuka
podstatou je spolupráce více učitelů v rámci flexibilních žákovských skupin, tříd
8. otevřené vyučování

VYUČOVACÍ (VÝUKOVÉ) METODY
= postupy, cesty, způsoby vyučování
= cesta k dosažení výukových cílů
charakterizují činnosti učitele vedoucí žáky k dosažení stanovených vzdělávacích cílů
jejich prostřednictvím se uskutečňuje vazba cíle a obsahu výuky s jejími výsledky
klasifikace metod je neustálená (co autor, to jiné třídění) např.:
podle fází vyučovacího procesu – utváření, upevňování, prověřování vědomostí
podle způsobu prezentace – slovní, názorné, praktické
podle způsobu interakce mezi učitelem a žáky – frontální, skupinové, individuální
PYRAMIDA UČENÍ
přednášky 5%
čtení 10%
audiovizuální metody 20%
demonstrace 30%
diskuse ve skupinách 50%
praktické cvičení 70%
vyučování ostatních 90%

má-li být zvolená metoda účinná, měla by splňovat určitá kritéria:
informativně nosná (předává plnohodnotné informace a dovednosti obsahově nezkreslené
formativně účinná (rozvíjí poznávací procesy)
racionálně a emotivně působivá (strhne, aktivuje žáka k prožitku učení a poznávání
respektuje systém vědy a poznání
výchovná (rozvíjí morální, sociální, pracovní a estetický profil žáka)
přirozená ve svém průběhu i důsledcích
použitelná v praxi, ve skutečném životě, přibližuje školu životu
adekvátní žákům
adekvátní učitelům
didakticky ekonomická
hygienická

KLASIFIKACE VÝUKOVÝCH METOD  (Maňák, Švec 2003)
1. Klasické výukové metody
1.1 Metody slovní (Vyprávění; Vysvětlování, výklad; Přednáška; Práce s textem; Rozhovor)
1.2 Metody názorně-demonstrační (Předvádění a pozorování; Práce s obrazem; Instruktáž)
1.3 Metody dovednostně-praktické (Napodobování; Manipulování, laborování a experimentální; Vytváření dovedností; Produkční dovednosti)
2. Aktivizující metody
2.1 Metody diskusní
2.2 Metody problémové
2.3 Metody situační
2.4 Metody inscenační
2.5 Didaktické hry
3. Komplexní výukové metody
3.1 Frontální výuka
3.2 Skupinová a kooperativní výuka
3.3 Partnerská výuka
3.4 Individuální a individualizovaná výuka, samostatná práce žáků
3.5 Kritické myšlení
3.6 Brainstorming
3.7 Projektová výuka
3.8 Výuka dramatem
3.9 Otevřené učení
3.10 Učení o životních situacích
3.11 Televizní výuka
3.12 Výuka podporovaná počítačem
3.13 Sugestopedie a superlearning
3.14 Hypnopedie



MONOLOGICKÉ VYUČOVACÍ METODY

1.1 Metody slovní
Umožňují přímý a rychlý přenos poznatků
Bezprostřední a univerzální cesta pro zprostředkování zkušenosti
Nebezpečím jejich nadměrného užívání je verbalismus a intelektualismus (odtržení od života)
Slovo je nadstavba nad zkušeností

1.1.1 VYPRÁVĚNÍ
Monologická metoda
U→Ž Ž→dotaz, doplnění U
Vhodné pro všechny předměty i věkové kategorie žáků
Důležité charakteristiky vyprávění:
1. Poutavost obsahu
2. Dynamičnost podání
3. Dramatičnost děje
Úloha vyprávění
1. Zprostředkovává věcné informace žákům
2. Motivuje žáky
3. Působí na představivost a fantazii
4. Vede k vysokému osvojení učiva díky emocionální a prožitkové angažovanosti žáků
5. Prohlubuje sociální dovednosti
6. Vede k udržení kázně a soustředění
7. Zvolní pracovní tempo a zpestří výuku (oddech, který nepřeruší kontinuitu výuky)
Mělo by být: názorné, napínavé, živé; používat práci s hlasem, řeč těla (mimika, gestika, intonace, tempo, intenzita, přestávky..)
Vytváří se intimní vztah mezi vypravěčem a posluchačem
Vzniká emocionální náboj společného prožívání příběhu
Vyprávění (Altmann, 1975)
učitel předává žákům hotové vědomosti o konkrétních biologických jevech probíhajících v určitém dějovém pásmu, např. líčení příběhů o zvířatech, ze života slavných biologů nebo jevy emocionálně podbarveným způsobem

1.1.2. VYSVĚTLOVÁNÍ, VÝKLAD
Monologická metoda
Logický a systematický postup
Respektuje věk, vědomosti a dovednosti žáků
Základní prostředek k pochopení podstaty a souvislostí osvojených objektů, jevů a procesů
Cíl: vede žáka k pochopení a osvojení jádra sdělení, podstaty jevu a funkce předmětu
Kdy použít výklad a vysvětlování:
1. když je třeba přijít věcem na kloub
2. seřadit fakta v logický řetězec
3. odhalení vazeb nebo zákonitostí
Záměrně navazuje na zkušenosti žáka, na stupeň osvojení poznatků
Požadavky na vysvětlování:
1. srozumitelnost  
postupnost vyvozování
návaznost na předchozí vlastnosti
uvádění konkrétních příkladů
využívání názorných pomůcek
jasný, přesný, výstižný jazyk
kladení otázek
2. logická stavba
zjednodušování
orientace na hlavní fakta
od konkrétního k abstraktnímu, známého k neznámému, jednoduchého ke složitějšímu
analogie, zobecňování
strukturování poznatků v systému
navazování na jiné předměty, obory
klíčový je výběr učiva
důraz se klade na přesné vyjadřování, logické důkazy, zobecňování
co nejvíce používat „názorniny“ (Komenský) = podpůrný prostředek
složitější jev je třeba probírat postupně (po úsecích, etapách, krocích) a stále zjišťovat, zda žáci úsek učiva zvládli
umět srozumitelně a výstižně vysvětlovat učivo je základní kompetence učitele
žák oceňuje, když učitel umí učivo přiblížit, zpřístupnit a jasně vyložit
výklad by měl být přesvědčivý, trpělivý, konkrétní, s příklady
na závěr je třeba shrnout učivo, zobecnit a zopakovat a aplikovat
doporučuje se použití „klíčových vět“ (Petty)
negativa – příliš mnoho odbornosti / příliš podrobností / příliš velké zjednodušení (u mladších žáků je potřeba ale nesmí se porušit věcná a vědecká správnost) / nevhodné příklady
vhodný pro mnoho předmětů (přírodopis např. vznik bouřky, ochrana přírody) a všechny věkové kategorie
POPIS (je blízký vysvětlování a výkladu)
zaměřuje se na pozorovatelné vlastnosti daného předmětu nebo jevu
není zaměřen na odhalování vnitřních vazeb jevu a na vyvozování závěrů a zobecnění
je třeba při něm používat přesné odborné termíny
musí vést k diferenciaci podstatného a vedlejšího
získaná fakta jsou základem pro hlubší pochopení jevu
výběr a prezentace učiva musí být úměrné věku žáků
je třeba dbát na určitou posloupnost, např. u popisu rostliny začneme kořenem, při popisu živočicha se nejprve zabýváme vnějšími znaky, pak anatomií, nejprve popisujeme celek a pak teprve detaily
souvislý výklad (Altmann, 1975)
učitel žákům sděluje vhodně motivované, systematicky a logicky utříděné a didakticky vnitřně diferencované poznatky o přírodních jevech, které žáci myšlenkově zpracovávají, aniž by se však většinou na tvorbě výkladu výraznějším způsobem aktivně podíleli
vysvětlování
přivádí žáky k pochopení podstaty biologických jevů, např. poznání vztahu mezi stavbou a funkcí jednotlivých tělesných orgánů.
popis
uplatňuje se  při poznávání biologických jevů ve víceméně statické podobě, při seznamování žáků s vnější i vnitřní stavbou, s ukončeným vývojem těchto jevů, s jejich proměnnou, aniž jde o určitý děj

1.1.3. PŘEDNÁŠKA
náročná monologická metoda
vhodná spíš pro starší žáky; pro vysokoškolské studenty a dospělé
delší ucelený projev zprostředkovávající závažné téma skupině zainteresovaných posluchačů
řečnický útvar jasně strukturovaný a promyšlený
cíl: získat, informovat a přesvědčit posluchače
jako vyučovací metoda je často kritizován a odmítán, protože nepočítá s aktivitou účastníků:
k osvojení předpokládá utříděná fakta
nevyvolává potřebu dál fakta zpracovávat a bezprostředně na ně reagovat
neumožňuje diferenciaci (všichni pracují stejným tempem)
obtížně se zjišťuje jak žáci látku pochopili
výhody přednášky:
rychlé a aktuální zprostředkování informací
dobrá přednáška působí živým slovem a vyvolá odezvy a prožitky
1. je úvodem k novým žákovským aktivitám a učebním jednotkám, je motivačním faktorem
2. učivo lze v přednášce přehledně shrnout a systematizovat
3. vyplňuje mezery mezi jednotlivými lekcemi, které nemohou obsáhnout všechno učivo
4. je vhodná pro vysvětlení teorie
učitel musí zvládnout techniku řečového projevu, aby přednáška zaujala
nesedět, pohybovat se přiměřeně, sledovat posluchače zrakem, volit přiměřenou sílu hlasu, měnit tempo a melodii řeči, využívat různých řečových prostředků a řečnických postupů, včetně řeči těla
řečník zaujme je-li vtipný, postaví před posluchače problém, např. řečnická otázka
je třeba do přednášky vložit přestávku (vtip, anekdota, zajímavá poznámka)
pro vyvolání a udržení pozornosti používají řečníci např. uvedení neočekávané, šokující informace, sdělení, které vyvolá nesouhlas posluchačů, sebekritické přiznání vlastní chyby, omylu, použití přehnaného tvrzení, zadání vhodných otázek pro podněcování aktivity
účinnost výkladu je možné zkvalitnit vizualizací obsahu – využívání názorných pomůcek (obrazy, diapozitivy, průsvitky, videozáznam, počítačová technika)
příprava přednášky:
1. shromáždění potřebného materiálu a zpracování pro daný účel
2. tvorba osnovy
3. výzbroj pro obhajobu tezí, argumenty
4. nácvik ztvárnění projevu
5. správná kompozice přednášky (úvod, vysvětlení tématu, jádro – zdůvodnění, protinávrhy, porovnání, příklady a důkazy, zakončení
6. sledování reakcí posluchačů a jejich pozornosti
7. na závěr shrnutí hlavních myšlenek, dotazy, diskuse
pro aktivizaci žáků se přednášky často spojují s diskusí
ŽÁKOVSKÝ REFERÁT (zvláštní typ přednášky)
žák zpracovává vymezený úsek učební látky nebo obohacuje výuku o zajímavé poznatky z okruhu svého zájmu
důležitá je spolupráce učitele a žáky při přípravě referátu – poradit s výběrem a vymezením tématu, recenze referátu
školní přednáška (Altmann, 1975)
poskytuje učiteli možnost hluboce objasňovat zákonitosti a vyvozovat zobecnění


1.2 Metody názorně-demonstrační
uplatní se v etapě smyslového zprostředkování učiva
smyslové vnímání je základním poznávacím procesem
důležitý je princip názornosti – požaduje vycházet ve výuce z předvádění jevů nebo z jejich zobrazení
Komenský (Velká didaktika): „Zlaté pravidlo pro učitele“
Proto budiž učitelům zlatým pravidlem, aby všechno bylo předváděno všem smyslům, kolika možno. Totiž věci viditelné zraku, slyšitelné sluchu, vonné čichu, chutnatelné chuti a hmatatelné hmatu; a může-li něco být vnímáno najednou více smysly, budiž to předváděno více smyslů
Stupně názornosti smyslového vnímání:
1. předvádění reálných předmětů jevů
2. realistické zobecňování skutečných předmětů a jevů
3. jejich záměrně pozměněné zobrazování
4. postihování reality prostřednictvím schémat, grafů, znaků, symbolů, abstraktních modelů apod.

1.2.2. PRÁCE S OBRAZEM
Starý a osvědčený postup
Znázornění reality různými prostředky za účelem zachování vjemu nebo představy
Školní (didaktický) obraz:
1. Zobrazení jevu pro využití edukačního procesu v různých podobách, modifikacích bez ohledu na konkrétní formu
2. Názorné zpodobení učiva od nákresu na tabuli, nástěnného obrazu, učebnicová ilustrace, obraz vytvářený prostředky statické nebo dynamické projekce, počítačové grafiky
3. Realistické zobrazení skutečnosti až po transformaci symbolickou, schematickou, znakovou – nahrazuje přírodninu, zjednodušuje realitu
NÁSTĚNNÝ OBRAZ:
zdůrazňuje rozlišovací znaky zobrazených objektů a jevů
napomáhá odstranění sezónního principu ve výuce
prezentuje objekty v optimálním zmenšení nebo naopak zvětšení
zobrazuje přírodniny obtížně dostupné, vyhynulé
zachycuje přírodniny v různém stádiu ontogeneze
vytváří představu o životním prostředí organizmů
Psychologické parametru obrazu (Tollingerová, 1976) charakterizují možnosti působení obrazu na žáky:
1. vyjádření obsahové náplně (míra schematizace obrazu)
2. jaké psychické funkce a učební operace u žáků evokuje, jak navozuje vnímání, vyvolává pozornost a podněcuje myšlenkové operace (stimulační síla obrazu)
3. do jaké míry obraz ukazuje to, co má vysvětlit (míra reliability obrazu)
4. jak obraz snižuje původní neuspořádanost jevu, nejasnost jeho chápání, jak zmenšuje žákovu neznalost (míra antientropického působení obrazu)
5. jak mnoho informací obraz sděluje, co vše z něj lze vyčíst (míra komprimovanosti obrazu)
demonstrace obrazu by měla být doprovázena slovem; výkladem, komentářem, návodnými instrukcemi
žáci by se měli učit obrazy číst, interpretovat, hodnotit, všestranně využít
žáci by měli být vedeni vlastní obrazy tvořit a doplňovat je svými písemnými projevy
zvýšení aktivity žáků na vnímání může být např. zadání úkolu na pozorování
úrovně čtení obrazu (Mailaret, 1975):
1. prosté poznávání objektu a situace, studium pouhého vypočítávání a vyjmenování prvních postřehů a dojmů
2. bezprostřední věrný popis a vysvětlování obrazu, určují se důležité prvky dané situace a základní znaky zobrazeného obrazu (popisné stadium)
3. výklad a vysvětlování informací obsažených v obraze, získané informace se včleňují do systému poznatků (nejvyšší úroveň čtení obrazu)
je třeba soustavně rozvíjet schopnost smysluplně s obrazem pracovat
v současné době se spíše uplatňuje znakové a schematické zobrazení
nástěnný obraz je vytlačován diapozitivy, foliemi, počítačovou grafikou
SCHÉMA
má na jevech zobrazit a zachytit jejich podstatné, výrazné nebo specifické rysy
ILUSTRACE
důležitá varianta didaktického obrazu v učebnicích
MYŠLENKOVÉ, POJMOVÉ MAPY (clustring)
schematické znázornění vazeb a souvislostí
umožňuje logické utřídění pojmu, tématu a zachycení strategie myšlení a usuzování
ve výuce umožňuje žákům:
1. uplatnit své zkušenosti a vědomosti
2. prohlubuje poznání
3. zpřesňuje vztahy mezi pojmy využívá
4. rozvíjí intelektuální dovednosti
5. učí srovnávat, hodnotit, vysvětlovat, konkretizovat, rekonstruovat, interpretovat

Žádné komentáře:

Okomentovat