Charakteristika dokonalé konkurence:
Dokonalá konkurence je tržní situace v níž:
- je značný počet prodávajících a kupujících
- produkty nabízené prodávajícími jsou stejnorodé
Za takovýchto podmínek není žádná firma schopna ovlivnit tržní cena poptávková křivka po produktu je dokonale elastická. V dokonalé konkurenci musí být volný vstup do odvětví a výstup z odvětví. Dalším předpokladem je dokonalá informovanost všech ekonomických subjektů. Pokud chce výrobce na dokonale konkurenčním trhu maximalizovat zisk zbývá mu k tomu jediná možnost: úspory při výrobě. Dokonalá konkurence přímo zainteresovává výrobce na vyhledávání úspor.
Křivka nabídky a bod zvratu:
V dlouhém odvětví je možný pohyb firem mezi odvětvími, musíme tedy předpokládat rovnováhu odvětví. V dlouhém období je situace, kdy TC jsou větší než TR, nepřijatelná. Firmy totiž reagují tak, že z odvětví odejdou. To znamená, že poklesne nabídka, to vyvolá růst ceny až do bodu, kdy se vyrovná s průměrnými náklady. Musí tedy platit TR = TC ( p = AVC). Dlouhodobě není ani možné, aby byly TR větší než TC. V tomto případě by firmy dosahovaly čistého ekonomického zisku, jenž by přilákal další výrobce ke vstupu do tohoto odvětví. Potom by cena počala klesat až do p = AVC. Podmínka rovnováhy firmy a odvětví je tedy: MR = MC = AC = AR = p ( viz graf). Bod, který představuje rovnovážnou situaci se nazývá bod zvratu. V dokonalé konkurenci je odchylka zisku od normálního zisku možná jen krátkodobě a je projevem nerovnováhy.
Žádné komentáře:
Okomentovat