Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Byly formulovány 4 základní charakteristiky ef. trhu

Byly formulovány 4 základní charakteristiky ef. trhu:
- druh reakce na novou informaci (neočekáv). – je okamžitá, skoková, info jsou na sobě nezávislé, žádný trend. (ne postupná reakce, ne předběžná reakce jen některých subj-insider info, ne nadměrná reakce bubliny)
- změny kruzů CP jsou nezávislé – kurzy konají náhodnou procházku. Korel. koef=0.
- investoři na efektivním trhu nemohou opakovaně, dlouhodobě. Investoři na efektivním trhu nemohou opakovaně a dlouhodobě dosahovat dosahovat nadprůměrných výnosů.
- na efektiv. trhu selhávají všechny inv. strategie, žádná nepřináší nadprům.výnos.

Kolísání tržní ceny kolem vnitřní hodnoty vlastně neexistuje.


Anomálie na kapitálových trzích.
- efekty, speciální situace, které se stále opakují, pokud jich investor využije, může přinést nadprůměrný výnos. Narušují slabou či středně silnou formu efektivnosti.
- Existují časové cykly: lednový efekt – investování do malých firem v lednu přináší mimoř. nadvýnos. Intenzita se mezi roky liší. vysvětlení:
o investoři záměrně realizují v prosinci ztrátu, aby si snížili daň. povinnost. Pak se okamžitě vrhnou na podhodn. akcie.
o snaha správců majetku/manažerů měnit k novému roku svou inv. strateg.
- pondělní efekt – výnos záporný v pondělí, ostatní dny kladný či nízký.
- akcie které mají nejmenší hodnotu P/E přinášejí nadprůměr. výnos
- size effect – efekt velikosti, nadprům. výn. mají malé společnosti s malou trž. kapitalizací, spojeno s níz. P/E
- efekt zanedbaných firem – zanedbané firmy, neatraktivní pro investora, které dostanou malé P/E, jsou schopny přinést nadvýnos – souvisí s nelikviditou, málo informací a analýz o těchto společnostech... – analýza se nemusí vyplatit z hlediska nákladů.
- efekt akcií uzavřených – stále se obchodují s diskontem (levněji než by měly). V býku je diskont nižší, v medvědu disk. roste.
- efekt překvapujících výnosů – táhne se růst či pokles cen akcií až devadesát dnů po oznámení kurzotvor. info.
- efekt fúzí a akvizicí – nákupem akcií firmy, která je někým přebírána, je možné dosáh. nadprům.výn.
- efekt emise nových akcií – týká se akcií, které umisťují inv. banky, které musí vystupovat ručitelsky. – kurs roste v násl. dnech o 5 až 10 %. Banka obvykle záměrně totiž podhodnotí emis. cenu.
- efekt kótace – při přechodu z 1 burzy na druhou či z OTC na burzu (výnos 5 – 16 %). Negativní efekt opuštění burzy -17 %.

Žádné komentáře:

Okomentovat