Nejčastějším případem pro využití outsourcingu je vývoj informačních systémů (zdroj: Průzkum outsourcingu poskytovatelů 2004 - Centrum pro outsourcing IT). IT oddělení ve většině firem (zvláště v prostředí MSP) slouží především jako podpůrná část podniku, tzn. řeší problematiku ostatních pracovníků a podporuje svým chodem core business celého podniku. Nezbývají zde již jakékoliv další pracovní zdroje pro další vývoj informačních systémů, bez jejichž inovace by firma postupně ztrácela svou konkurenceschopnost a chce-li se tato firma udržet na určité technické výši, je nutno si na samotný vývoj najmout externího dodavatele. Využití tohoto způsobu je preferováno i z toho důvodu, že externí dodavatel není zatížen jakýmikoliv zvyklostmi v rámci stávajícího podnikového informačního systému a může tudíž udělat kvalifikovanější rozhodnutí o dalším postupu a směru vývoje nového informačního systému.
Outsourcing vývoje software, operačních systémů a dalšího software formou ASP, ve všech těchto případech je podnět úspory finančních prostředků za provoz těchto služeb. Je totiž většinou zbytečné platit za vlastnictví všeho software, pokud jej firma využívá jen okrajově a je pro ní tudíž levnější využívat pronajatého software. Problémem v tomto případě bývá občas otázka licencí a vlastníka software (ne vždy je možnost pronájmu SW umožněno).
Neméně důležitou, stěžejní problematikou, je otázka bezpečné správy a zálohování podnikových dat, tzv. Disaster Recovery. Vždyť právě vlastnictví těch "správných" dat je pro firmu tím nejcennějším, co má a je tudíž nutno věnovat těmto datům obrovskou pozornost. Kromě samotné efektivní práce s těmito daty jde o problematiku jejich zálohování. Většina podniků využívá v oblasti backup dat externích firem, které jsou na tuto problematiku specializované a jsou tudíž schopné nabídnout vyšší kvalitu poskytovaných služeb při výrazně nižších cenách (pokud by si toto vše chtěla mateřská firma sama, vynakládala by nemalé finanční prostředky na potřebný hardware, lidské zdroje, úložiště dat - to je vhodné mít mimo budovu firmy, neustálé sledování novinek a trendů v zabezpečení a správě dat, apod.). Tento typ outsourcingu lze tudíž doporučit i firmám, které o využití outsourcingu vůbec nepřemýšlí. Je třeba se totiž uvědomit, že případná havárie v zálohovacím systému uloženého uvnitř organizace by mohla mít pro podnik katastrofální důsledky (jako tomu bylo u mnoha firem, které na tuto skutečnost nepomýšlely případě povodní v Praze (léto 2002).
Žádné komentáře:
Okomentovat