je služba, která umožňuje vyhledávat informace v systému databází rozmístěných na různých serverech sítě. Databáze obsahují dokumenty s převážně textovými informacemi. Uživatel pro kladení dotazů nepoužívá klasické dotazovací jazyky. WAIS se ovládá pomocí dotazů v přirozeném jazyce. Výsledkem dotazu je množina dokumentů.,
• Listserv je služba pro vzájemnou komunikaci účastníků sítě, kteří mají stejné zájmy. Eviduje konference (diskusní témata) a jejich účastníky a umožňuje zasílá-diskusních příspěvků a jejich distribuci ostatním účastníkům.
• Archie umožňuje najít umístění hledaných souborů v celosvětové síti. Administrátoři serverů na celém světě mohou zaregistrovat své servery pro službu Archie a potom prochází adresáře zaregistrovaných serverů a vytváří globální seznam dostupných adresářů a souborů.
• Whois umožňuje zjistit adresy účastníků elektronické pošty, adresy institucí a podniků, jejich telefonní čísla atd.
• Netfindje služba, která umožňuje vyhledání osob v síti. Na základě přibližných informací o hledané osobě (jméno, pracoviště, město) se pokusí nalézt její síťovou adresu a telefonní číslo. Podrobnější informace o výše uvedených komunikačních službách a popis dalších komunikačních služeb lze nalézt např. v [BUR94].
• Trendy v SŘBD
Významnou součástí základního programového vybavení jsou systémy pro řízení databáze (SŘBD, DBMS - Data Base Management Systems). Zřejmým trendem posledního desetiletí byl přesun od hierarchických a síťových SŘBD k SŘBD založených na relačním modelu. V současné době se začínají prosazovat SŘBD postavené na objektovém modelu.
V SŘBD založených na relačním modelu se postupně vytvořily dvě skupiny produktů - první orientované na správu menších databází personálního nebo týmového charakteru, druhé orientované na správu rozsáhlých, často distribuovaných databází. Do první skupiny patří např. FoxPro, Dbase, Access, Gupta, do druhé skupiny pak patří Oracle, Informix, Sybase a Progress.
Velmi podstatným rysem relačních databází je, že všechny významné relační SŘBD mají implementován standardní jazyk pro přístup uživatele k datům - SQL (Structured Query Language). Uživatelé tak mohou využívat standardním způsobem dat uložených v různých databázích.
Mezi další významné trendy v oblasti SŘBD patří:
• podpora různých typů dat (strukturovaná data, texty, obrázky, grafy, video, audio);
• umožnění zpracování velkých objemů dat (až k 1000 GB);
• podpora řízení dlouhých transakcí (i měsíc);
• vazba na pohyblivé databáze obchodních cestujících (mobile computing);
• umožnění on-line zpracovaní i dat spravovaných jiným SŘBD.
Žádné komentáře:
Okomentovat