Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Kvalita informací

Je vidět, že celá záležitost je podstatně komplikovanější, než to vypadalo na začátku. Určitě v tomto článku není prostor na všechna zajímavá témata. Tedy jedna podstatná otázka: Pro jaké firmy je nutná tahle "byrokracie"? Na to je celkem jednoduchá odpověď - pro ty, kteří budou chápat výše uvedený postup jako zbytečné zdržování, není potřeba vůbec. A může být, že pro jejich firmu opravdu není důležité, který systém a od koho si koupí. Na trhu existuje řada standardních ("krabicových") produktů, které (zdánlivě) stačí zaplatit, instalovat a používat. Pokud management firmy požaduje od účetnictví jen to, aby bylo možno podat jednou za rok daňové přiznání (popř. průběžně přiznávat DPH), pak je výběr a používání systému skutečně záležitostí účtárny a zodpovědností konkrétní osoby. Domnívám se ale, že v principu tomu tak není.

Je také několik lidí na manažerských pozicích, kteří od účetnictví opravdu nic nechtějí a všechnu evidenci, kterou ke svému podnikání potřebují, si vytvářejí sami. Ačkoli to může na první pohled vypadat jako cesta k získání podkladů, které obvyklá evidence nemůže zajistit, není to tak. Kdyby totiž své konstrukce důsledně dopracovali, vzniklo by právě účetnictví. Důvod, proč jdou touto klopotnou cestou, je právě to, že nikdo z těchto lidí účetnictví nerozumí, zato věří, že jeho představa o způsobu vedení firemní administrativy je ta jediná správná.

Každá firma, která má více jak deset dokladů denně (patřících do informačního systému), by měla mít interní základní informační systém. Tady se dělá často chyba - není nutné, aby měla vlastního účetního. Jen naprosto nepatrná část těch lidí, kteří se hlásí k profesi účetní, je schopna vytvářet účetní metodiku.

A když se zeptáte kteréhokoli z nich, co jim nejvíce znepříjemňuje život, tak zjistíte, že to je chybějící metodika (ať tomu říkají jak chtějí - tedy že si musí obtížně zjišťovat postupy a improvizovat v případech, kdy neví, jak ten který doklad zaúčtovat či jak zajistit povinné či požadované podklady). A právě tady je dobře vidět, že celé věci silně prospěje troška nadhledu. Manažer zodpovědný za zpracování informací by se dotyčného výkonného pracovníka měl zeptat, co si od nového systému slibuje. Když se nad odpovědí zamyslí, zjistí, že je to z nepodstatné části zvýšení produktivity práce při zpracování dat a převážně řešení problémů, které vznikly díky nedostatkům metodického charakteru.

Takový člověk se zeptá, jestli existuje něco jako dozorované účetnictví (outsourcing účetní či celkově administrativní metodiky), kdy nebude potřebovat kvalifikovanou účetní, ale přitom bude mít všechna potřebná data ve firmě. Rozhlédne se kolem a objedná si takovýto produkt nebo najde podobné řešení.

Žádné komentáře:

Okomentovat