Úvod
IS každého podniku musí být přizpůsoben potřebám a specifikám daného podniku. Je potřeba zohlednit způsob řízení podniku, uspořádání organizace, podnikovou kulturu, okolí a další věci. Jednotlivé atributy jsou uvedeny níže.
Zavádění jakéhokoliv systému není spojeno pouze s otázkou technickou, ale především s otázkou organizační. Je potřeba zjistit jak je organizace uspořádána a to především tato hlediska:
1. Územní působnost organizace
2. Uspořádání jednotek organizace a to jak je organizace řízena jako celek (z dané země, ze zahraničí, částečně regionálně částečně centrálně)
a. Funkcionální struktura (Funkční)
b. Divizionální struktura
i. Produktová (sektorová)
ii. Geografická
iii. Struktura podnikání (klíčoví zákazníci, malé firmy, lidé z ulice)
3. Míra centralizace podniku
Zde je potřeba rozlišit dvě dimenze:
a) Vertikální dimenze – reprezentovanou počtem úrovní řízení
b) Horizontální dimenze – reprezentovanou počtem jednotek na stejné úrovni řízení.
Od těchto věcí se potom odvíjí to jak bude systém koncipován a jaká bude strategie jeho zavádění (implementace) Scénáře implementace rozlišujeme tyto:
• Centralizované řešení
• Decentralizované řešení
Shora-dolů
Distribuce funkcí
Lokální pilotní řešení a jeho horizontální rozšíření
• Heterogenní řešení – (vhodné pro silně decentralizované podniky)
Dále také rozlišujeme postup implementace:
o Velký třesk
o Postupné zavádění
o Roll –out postup
Na organizační struktuře také závisí jaké jsou poté používané databáze a jak bude nasazena architektura klient/server. Existují různé druhy distribuovaných databází:
a) Centralizované databáze
b) Segmentovaná distribuovaná databáze
c) Replikovaná distribuovaná databáze
d) Kombinovaný přístup
Žádné komentáře:
Okomentovat