- interview je především formální setkání, kde analytik může získat informace potřebné ke zkoumání stávajících nebo k návrhu nových systémů. Analytik totiž zpravidla nedisponuje důkladnou znalostí věcné problematiky v dané oblasti. Cílem této činnosti je přímou komunikací s jednotlivými pracovníky ve firmě zadavatele tvorby IS;
• identifikovat a shromáždit informace z reality
• zachytit je
• a uspořádat přehlednou formou pro potřeby následného vyhodnocení.
Druhy informací, které získáváme použitím interview
Informace získané pomocí interview mají díky přímé konverzaci (otázka - odpověď) poněkud specifický charakter. Pomocí interview lze zjistit názory dotazovaného, jeho mínění o (pocity a sympatie vzhledem ke) stávajícím stavu systému, firemní i osobní cíle i informace o neformální procesech a činnostech. Nejdůležitější je zaměřit se na názory a mínění dotazovaného. Především názory jsou velice důležité a v mnoha případech odhalí více než strohá fakta.
Kromě názorů je vhodné se pokusit zachytit i pocity a emoce dotazovaného. Stále je nutno si uvědomit, že dotazovaný zná firemní prostředí lépe než sebelepší analytik. Porozumět například firemní kultuře, náladě, neformálním pravidlům lze pouze „nasloucháním pocitů" dotazovaného. Lze také vycítit optimismus nebo skepsi vzhledem ke stávajícímu stavu systému nebo případná očekávání od systému nového.
Vztahy k cílům jsou velice důležité informace, které lze získat pouze z interview. Fakta získaná ze „strohých dat" mohou osvětlil minulost, nikdy však cíle a záměry budoucna. Je vhodné pokusit se zjistit co nejvíce cílů právě pomocí interview. V praxi není možné zjisti cíle a očekávání pomocí žádné jiné metody sběru faktů.
Žádné komentáře:
Okomentovat