Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Návrh státního závěrečného účtu

Návrh státního závěrečného účtu vypracovává ministerstvo v součinnosti se správci kapitol, územními samosprávnými celky a státními fondy a předkládá jej vládě. Současně předkládá návrh na použití přebytku rozpočtového hospodaření nebo na úhradu jeho schodku. Správci kapitol, územní samosprávné celky a státní fondy jsou povinny předložit ministerstvu údaje potřebné pro vypracování návrhu státního závěrečného účtu. Obce předkládají údaje prostřednictvím krajů. Kraje a hlavní město Praha předkládají údaje ministerstvu. Údaje týkající se financování programů předkládají obce vždy přímo příslušnému správci kapitoly. Strukturu, termíny a rozsah předkládaných údajů potřebných pro vypracování návrhu státního závěrečného účtu stanoví ministerstvo vyhláškou.
Správci kapitol sestavují o výsledcích rozpočtového hospodaření uplynulého rozpočtového roku návrh závěrečného účtu své kapitoly v rozsahu a termínech, které stanoví ministerstvo vyhláškou ve shodném členění, v jakém byl sestaven státní rozpočet. Správce kapitoly jej projednává v příslušných výborech Poslanecké sněmovny před projednáváním návrhu státního závěrečného účtu Poslaneckou sněmovnou. Návrh státního závěrečného účtu podává vláda Poslanecké sněmovně nejpozději do 30. dubna roku následujícího po hodnoceném rozpočtovém roce.
Je-li saldo hospodaření státního rozpočtu odlišné od salda stanoveného v zákoně o státním rozpočtu, rozhodne o použití přebytku nebo o úhradě schodku na návrh vlády Poslanecká sněmovna. Pokud Poslanecká sněmovna při projednávání návrhu státního závěrečného účtu rozhodne, že přebytek, případně jeho část se použije k financování výdajů státního rozpočtu v běžném rozpočtovém roce, převedou se tyto prostředky do příjmů státního rozpočtu běžného rozpočtového roku.
V nových rozpočtových pravidlech se objevují i některé další změny jako jsou např. mimořádný státní závěrečný účet, nouzový státní rozpočet v období ohrožení státu (v kontextu se vstupem do NATO), nová úprava dotačního systému, činnosti státních fondů, finanční kontroly atd. Ze souboru inovací rozpočtových pravidel je nezbytné se zmínit alespoň o změnách organizací zřizovaných a zakládaných státem. Zde je vedle velkých rozpočtových pravidel důležitý i zákon č. 219/2000 Sb. o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve kterém jsou rovněž mnohé úpravy vztahující se na organizace státu.

Žádné komentáře:

Okomentovat