Působnost Počet obcí Sazba v Kč
na 100 obyvatel
Všechny obce 6 253 1 230
Obce s působností matričního úřadu 900 3 120
Obce s působností stavebního úřadu 772 7 210
Obce s pověřeným obecním úřadem II. stupně 383 11 010
Pramen: Zákon o státním rozpočtu České republiky na rok 2002 (doplněno údaji o počtu obcí).
Na rozdíl od samostatné působnosti je však přenesená působnost pro obce diferencovaná podle rozhodnutí státu. Tomu odpovídají správní kapacity jejich úřadu a objem finančních prostředků plynoucích do rozpočtu obce. V některých případech tak může v oblasti přenesené působnosti dojít k územnímu přesáhnutí působnosti obce, pokud vykonává státní správu i pro jiné obce. Týká se to zejména obcí s rozšířenou působností a obcí s pověřeným obecním úřadem. To však neznamená, že existují dva obecní rozpočty, rozpočet je pouze jeden a stát uhrazuje obcím určitým způsobem náklady, které jim výkonem svěřené agendy vznikají (viz tabulka 3.2).
Výše uvedené konkrétní veřejné statky zabezpečované na municipální úrovni (jak v rámci vlastní působnosti, tak v přenesené působnosti) teorie rozčleňuje do následujících čtyř základních skupin: poručnické veřejné statky, celostátní veřejné statky, místní veřejné statky a zpoplatněné veřejné statky (poplatkové služby). Pod poručnickými veřejnými statky (upřednostněnými, preferovanými) se rozumí statky, které stát nemůže nechat na rozhodnutí obyvatel. Proto je příkazovým způsobem zajištěna spotřeba těchto statků. Stát přitom přenáší úkoly a pravomoci s tím spojené na obce. Obce pak nejen zabezpečují, ale také kontrolují spotřebu ze strany místního obyvatelstva. Současně si též vláda ponechává možnost kontroly nad rozsahem a kvalitou daných statků a realizuje taková opatření, aby nedocházelo k nadměrným rozdílům mezi jednotlivými oblastmi státu. Jedná se totiž o statky, které by měly být k dispozici všemu obyvatelstvu. Jako typický příklad je možné uvést povinnou školní docházku, zdravotnictví atd.
Žádné komentáře:
Okomentovat