Daň z nemovitostí nacházejících se na území obce je typickou obecní daní všude ve světě. Také u nás je její výnos plně určen do rozpočtu obce. Proto je označována jako svěřená daň (svěřena obci). Je to daň, u které má obec možnost alespoň částečně ovlivnit velikost jejího výnosu prostřednictvím koeficientů, a tím i rozsah svých příjmů. Zatímco v některých vyspělých zemích je tato daň výrazným příjmovým kanálem municipálních rozpočtů, je v ČR zatím její přínos relativně malý (viz tabulka 3.5 a tabulka 3.6). Je to z toho důvodu, že u nás nevychází konstrukce této daně z tržní ceny nemovitostí. Je možné předpovědět, že v budoucnosti bude výnos daně z nemovitosti hrát podstatně vyšší roli.
Tabulka: Příjmy obcí v roce 2001 (v mld. Kč)
Ukazatel 2001
Daňové příjmy
Z toho DPFO
DPPO
DPH
Daň z nemovitostí
Poplatky a ostatní 88,8
25,8
23,2
29,8
4,6
5,4
Nedaňové příjmy 23,0
Kapitálové příjmy 10,6
Vlastní příjmy
(po konsolidaci) 122,4
Přijaté dotace (vč. příjmů z vlastních účelových fondů) 61,8
Příjmy celkem
(po konsolidaci) 184,2
Výdaje celkem 195,4
Saldo -11,2
Pramen: Moderní obec, č. 7, 2002.s. 36 (zaokrouhleno).
V podstatě jedinou platbou daňového charakteru, o jejímž zavedení, dle příslušné legislativy, rozhoduje sama obec, jsou místní poplatky. Místní poplatky nemůže stanovit jakékoliv, ale jen ty, které jsou určeny v zákoně č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Na rozdíl od daní, které jsou stejné pro celé území ČR, mohou být druhy místních poplatků a jejich sazby – v rámci zákonem vymezených typů poplatků a stanovených limitů - značně diferencované, neboť je plně v kompetenci obce, zda je uplatní a nakolik využije maximální výše těchto plateb. Poplatky musí být vyhlášeny obecně závaznou vyhláškou a jejich správu vykonává přímo obec, na rozdíl od daní, které spravuje finanční úřad, a obci pouze plynou na účet příslušné částky.
Žádné komentáře:
Okomentovat