Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Návrh zákona o státním rozpočtu

Návrh zákona o státním rozpočtu vypracovává ministerstvo financí v součinnosti se správci kapitol, územními samosprávnými celky a státními fondy. Ministerstvo financí řídí práce na vypracování návrhu zákona o státním rozpočtu. Správci kapitol, státní fondy, územní samosprávné celky a jiné právnické a fyzické osoby, které požadují prostředky ze státního rozpočtu nebo poskytnutí státní záruky, jsou povinni předložit ministerstvu údaje potřebné pro vypracování návrhu zákona o státním rozpočtu v termínu, rozsahu a struktuře, které stanoví ministerstvo vyhláškou. To se netýká kapitol Poslanecká sněmovna, Senát, Ústavní soud, Nejvyšší kontrolní úřad a Kancelář Veřejného ochránce práv. Obce předkládají údaje prostřednictvím krajů, které tyto údaje předkládají ministerstvu. Hlavní město Praha předkládá údaje přímo ministerstvu. Podklady pro sestavení návrhu výdajů státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku (dále jen "program") předkládají obce vždy přímo příslušnému správci kapitoly. Návrh kapitol Poslanecká sněmovna, Senát, Ústavní soud, Nejvyšší kontrolní úřad a Kancelář Veřejného ochránce práv vypracují správci kapitol po projednání s ministerstvem, které je do návrhu zákona o státním rozpočtu zařadí. Nesouhlasí-li vláda s předloženými návrhy kapitol Poslanecká sněmovna, Senát, Ústavní soud, Nejvyšší kontrolní úřad nebo Kancelář Veřejného ochránce práv, rozhodne o číselných údajích na žádost vlády do 15. září Rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny. Návrh zákona o státním rozpočtu předkládá ministerstvo ke schválení vládě.
Za pozornost dále stojí nové řešení rozpočtového provizoria, které se rovněž přizpůsobilo běžným zvyklostem. Jak známo, při neschválení státního rozpočtu nastupuje zvláštní institut tzv. rozpočtového provizoria. Jedná se o dočasný způsob finančního hospodaření exekutivy, aby i nadále mohlo být financováno fungovaní státního mechanismu. Podle původních rozpočtových pravidel v ČR, finanční hospodaření státu při neschválení státního rozpočtu vycházelo z nového vládního návrhu. Nyní se řídí rozpočtem z předcházejícího roku, tj. vláda každý měsíc může uvolnit jednotlivým kapitolám státního rozpočtu jen jednu dvanáctinu celkové roční částky dle objemu rozpočtu z minulého roku. Uvedená změna nutí vládu k tomu, aby respektovala doporučení Poslanecké sněmovny a snažila se co nejdříve je zapracovat a přijít s novým návrhem státního rozpočtu přijatelným zákonodárnému sboru.

Žádné komentáře:

Okomentovat