Informační management
- nový pojem
- zatím nemá jednoznačnou obsahovou interpretaci ani v světové teorii ani v praxi
Tři hlavní etapy rozvoje informačního managementu:
1. etapa – Poprvé byl pojem informační management užit již v roce 1966
• Chápání informačního managementu je orientováno na hospodárné řešení převážně „tvrdých“ technických úloh, resp. hospodárnost práce s technickými informacemi.
• Začátek 70. let se pojem informační management spojoval též s aplikací výpočetní techniky při hromadném zpracování údajů (např. knihovny)
2. etapa – Konec 70. a průběh 80. let se pojem inf. management stal výrazovým prostředkem především v řeči odborníků pracujících v oblasti informatiky.
• Zdůrazňována pozornost postupům ekonomicky hospodárné realizace projektů tvorby a fungování IS založených na prostředcích moderní informační technologie (IS/IT).
• Management v tomto pojetí reprezentuje akcent na zajištění hospodárného přístupu práce v oblasti informatiky.
• V průběhu 80 let je informační management chápán jako management využívající informační technologií.
• Kladem této etapy je transdisciplinární propojení informačních procesů s manažerskými pohledy.
• Docházelo k absenci ekonomických pohledů na hospodárnost postupů tvorby a využití IS/IT.
• V týmech tvůrců počítačově orientovaných IS převládala snaha simulovat dosavadní ruční způsoby zpracování údajů a pohledy ekonomické účelnosti a inovace manažerské problematiky byly až na druhém místě – malá účast budoucích uživatelů na projektových pracích těchto systémů ( Docházelo ke vzájemným rozdílům v cílech práce a k obtížnému dorozumívání).
• Až v druhém sledu zůstali otázky proč, jak a do jaké míry automatizované informační procesy pomáhají zkvalitnit a pak zajistit soustavu cílů organizace (tj. hlavní poslání manažerské činnosti).
• Kladem byl postupný růst zájmu o hospodárné zajišťování podnikových informačních procesů ve všech oblastech firmy a sílil také důraz na funkční postavení a úlohu vedoucích pracovníků, kteří práce na aplikaci IS/IT řídí. (vznik funkce informačních manažerů – lidí zodpovědných za koncepční a ekonomicky hospodárný rozvoj aplikace IS/IT v organizaci.
• Při interpretaci pojmu informační management šlo spíše o pohled odborníků, kteří brali v úvahu požadavky účinnosti využívání IS/IT, než manažerů inteligentně(schopnost hlubokého porozumění tvůrčí náplni manažerské práce) využívajících prostředků moderních informačních technologií.
• Informační management byl chápán jako soustava manažersky založených doporučení pro postupy aplikace IS/IT; cílem byla hospodárnost zpracování (efficiency – umět dělat věci správně)
• Tento důraz inf.man. na hospodárné zajišťování informačních procesů se v praxi ukázal jako ošidný, protože může sklouznout i k dokonalému provádění nesprávně koncipovaných záměrů. Důvodem tohoto názoru je malá reálná ekonomická úspěšnost jimi realizovaných projektů. Tyto postupy byli totiž vhodné pouze na řešení dobře strukturovaných problémů.
Žádné komentáře:
Okomentovat