Management změn
Tento termín se zabydlel v odborné literatuře před třiceti lety.
Změna je odchylka od předpokládaného stavu nebo průběhu procesu. Vyplývá z nejistoty či omezené míry možného poznání budoucnosti v době, kdy vznikají manažerské záměry.
Management změn je soubor přístupů k ekonomicky účelné redukci změn s negativními důsledky pro organizaci a umění včasným a nápaditým proaktivním manažerským jednáním využít v jejich prospěch jak pozitivní, tak také negativní změny.
- management interních změn ( do začátku 80 let – hledání dokonalosti)
- management v podmínkách stálých změn ( druhá polovina 80.let)
- management v podmínkách kritických změn ( začátek 90 let)
Management interních změn – podchycoval především náplň manažerské práce k zajištění specifických podmínek a úkolů při provádění interních změn v rámci uvažované organizace. Klíčové problémy představovaly inovační změny, především pak v organizačních strukturách a jejich personálním zajištění. Jednalo se tedy o problémy inovační politiky firmy.
Management v podmínkách stálých změn – šlo o období, kdy začala růst výrazně frekvence i intenzita externích změn podnikatelského prostředí. V podmínkách stálých změn se management orientuje především na příležitosti a hrozby vnějšího podnikatelského prostředí. Platí, že vliv externích změn je v organizaci ztlumen nebo vyvolává potřebu interních změn. Charakteristika změn byla počátkem 80 let spíše adaptační a později šlo již o změny inovační spojené s proaktivním jednáním k využití externích změn.
Management v podmínkách kritických změn – předpokládá, že vlivy externího podnikatelského prostředí mají natolik nečekaný výskyt, ostrou dynamiku průběhu (ostré zlomové změny) a zřetězení, že důsledky mohou být pro organizaci s vysokou mírou pravděpodobnosti kritické někdy i krizové. Proto součástí této etapy je i krizový management. Management v podmínkách kritických změn je orientován na umění úspěšně přežít v podmínkách externího ohrožení. Zároveň se snaží využít změny externího prostředí jako příležitosti k posílení a zhodnocení své podnikatelské pozice. Snaha proaktivně jednat - při změnách se snažit změny nejen promítat ale také se podílet na jejich iniciování, usměrňování a využívání.
Žádné komentáře:
Okomentovat