Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Informace a její význam pro informační společnost

Klíčovým nositelem inovačních proměn v období informační společnosti jsou právě informace. Porozumět informaci a pak rozvíjet potřebné schopnosti („informační kompetenci") s ní pracovat patří k stěžejním nárokům, které informační společnost na podnikatele a manažery klade.
Pojmem informace budeme rozumět poznatky, které uspokojují konkrétní subjektivní informační potřebu svého příjemce.
Nositelem informace mohou být číselná data, text, zvuk, obraz, popř. další smyslové vjemy (čich, hmat atd.). Obvykle se však profesionálně zkráceně hovoří jen o „datech" jako nositelích informace. Pak lze informace chápat jako data, kterým jejich příjemce přisuzuje význam na základě znalostí, kterými disponuje.
Manažer účelově shromažďuje či vybírá vhodná data, která myšlenkovými (mentálními) procesy transformuje tak, aby - lépe či hůře - uspokojil svoji informační potřebu, vázanou na řešení určitého problému či rozhodování. To, co bývá zjednodušeně nazýváno jako „informační zdroj", jsou ve skutečnosti data. Bývají obvykle označována jako databáze či jiné datové zdroje. Sama data sice mohou mít cenu, ovšem pro své příjemce (manažery, podnikatele aj.) nebudou mít hodnotu, pokud postrádají schopnost z nich extrahovat (interpretovat) informace a těch pak vhodně využít.
Např. K. H. Chung odhaduje, že průměrný manažer stráví 80 % svého času získáváním a předáváním informací. Zároveň informace chápe jako zdroj, jenž výrazné podmiňuje jak dosažení podnikatelského úspěchu, tak klíčové metody práce a organizační strukturu moderní firmy.
Informace není „pouhým" předmětem výběru či komunikace. Ve své podstatě je informace výsledkem poznáni a myšleni, které opětovně iniciuje tvořivé myšlení a následně i jednání. Výsledkem myšlenkových procesů je nejen hodnocení a rozhodování, ale často i tvorba nových myšlenek. Jinak řečeno: informace lze považovat za zdroj, jehož disponibilita musí být zhodnocena správným pochopením a uměním informace zpracovat, tj. poznávacími a myšlenkovými (kognitivními) procesy.
Informace je zdrojem se specifickými vlastnostmi. Na rozdíl od ostatních zdrojů (materiálů, surovin, kapacit strojů a zařízení, ploch atd.), u nichž v procesu použití dochází k jejich spotřebě, jde o zdroj obnovitelný (není spotřebován), který se dokonce sám generuje.

Žádné komentáře:

Okomentovat