Základem jsou poměrové ukazatele jejichž výhodou je že redukují absolutní údaje a lze je tedy srovnávat. Nejsou však jedinými : absolutní (stavové, objem položek účetního výkazu), rozdílové (rozdíl dvou absolutních ukazatelů), poměrové (poměr dvou absolutních ukazatelů), pružnosti (poměr relativních přírůstků, o kolik se změní závislá, kdy nezávislá se změní o 1%).
Metody analýzy lze členit na analýzu fundamentální (spíše kvalitativní hodnocení) a technickou (využito algoritmizovaných matematických metod).
Podle způsobu srovnání hodnot jde o analýzu prostorovou (srovnání s podobnými podniky), trendovou (srovnání hodnot ukazatelů v čase), srovnání s plánem a srovnání s odhadem experta (expert řekne jaké by měly být hodnoty a s tím se to srovná).
Další členění je na elementární metody a vyšší matematicko-statistické metody (regrese).
Třetí nejdůležitější členění je dle používaných ukazatelů a způsobu jejich interpretace : horizontální analýza (absolutní a procentické rozdílové ukazatele), vertikální analýza (procentní podíl položky ke stanovenému základu), analýza poměrových ukazatelů (zkoumají jednotlivé oblasti finančního hospodaření), analýza pyramidových soustav (vyjadřuje souvislosti mezi ukazateli, vychází z existence syntetického ukazatele a matematických vazeb) a predikce finanční tísně podniku (odhad pomocí ukazatelů finanční situaci podniku).
Žádné komentáře:
Okomentovat