o oblastní cenová politika - stanovení konečo ných dodacích cen a započo ítání dopravních N podle oblastí - pro každou oblast stanovena jednotná dodací cena, při víceoblastním systému tvoří dopravní N do jednotlivých míst průměr dopravného do všech míst v oblasti
o systém základního bodu - základní bod je místo zvolené všemi prodávajícími n. výrobci v odvětví, ze kt jsou vypočo ítávány dopravní sazby pro celou oblast, je jich méně než výrobních míst (většinou se = nějakému důležitému výrobnímu místu) - použito např. v ocelářském průmyslu USA, tzv. Pittsburg plus system: cena = cena v určo itém místě + dopravné z Pittsburgu bez ohledu na umístění prodávajícího u výrobků standardních s mnoha společo nými znaky, kde je cena důležitější než značo ka, u zboží s pevnými N pro výrobu dosti vysokými a tvořícími značo nou čo ást celkových N, u velké výrobní kapacity a potíží s odbytem n. u málo výrobců v odvětví
- v případě rozšíření odvětví možno nahradit mnohobodovým systémem (nutná dohoda mezi výrobci)
- nevýhody: omezení cenové konkurence mezi výrobci, č- asté křižování dopravních cest, neoblíbenost u kupujících blízko dopravců, kteří musí platit neskuteč- né dopravné
Žádné komentáře:
Okomentovat