Outsourcing – proces vytěsnění nějaké činnosti mimo podnik, např. účetnictví – likvidace odpadů, personalistika – výběr nových zaměstnanců
- masové rozšíření 60.léta (fi Kodak)-
- v posl. letech – účto, služby typu IS
Důvody použití outsourcingu:
1) konkurenční výhody v dané oblasti
2) věcné (šance zdokonalit se v hl. činnosti)
3) finanční (oblast, co je fin. náročná vytěsníme N)
4) organizační (vytěsníme celou oblast – např. IS/IT – nemusíme se snažit udržet krok)
Nejčastější důvody a potenciální výhody:
a) firmy se mohou soustředit na hl. činnost
b) přístup k možnostem a schopnostem na světové úrovni
c) rozšíření přínosů restrukturalizace
d) sdílení rizik
e) uvolnění zdrojů pro jiné účely
f) uvolnění kapitálových prostředků (z hlediska časového)
g) přísun peněz (myšlen tím, že dochází k tomu, že prodáme část technologií, které jsme do této doby měli v podniku – můžeme to prodat firmě, která nám bude outsourcovat)
h) snížení operativních N
Nevýhody: zdroje nejsou dostupné interně
některé činnosti jsou těžko ovladatelné nebo zcela mimo kontrolu
Žádné komentáře:
Okomentovat