Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Trendy moderního managementu

Moderní management – komponenta inf. managementu
V dnešní době by se měla výrazně respektovat myšlenka P.F. Druckera, že „budoucnost začíná dnes“. Kdo to opomíjí může vážně zaostat.
Tato myšlenka má dva aspekty:
• zárodky i konkrétní projevy budoucnosti lze uvidět již v realitě dneška;
• posláním manažera je aktivní úloha a cílevědomá péče v rozvoji podmínek a příležitostí budoucích podmínek podnikání.
Základní filosofií moderního managementu je, že podnikatelské příležitosti nelze v dnešním globálním konkurenčním prostředí jen pasivně očekávat a hledat, ale je nezbytné je cílevědomě včas vytvářet a připravovat se na jejich rychlé osvojení.
Budoucnost je výzva každé organizaci, která chce přežít, a pak i prosperovat. Důsledkem toho může být včasné opuštění dosavadních činností ve prospěch jiných.
Starat se o budoucnost znamená starat se o budoucí informační a znalostní zabezpečení jednotlivců, kolektivů, organizací. Jedná se tedy o „organizace založených na informacích, resp. znalostech“ a „učící se organizace“.
Vlivem turbulentního a „chaotického“ podnikatelského prostředí a jeho budoucnosti se znalosti stávají hlavní konkurenční výhodou organizací budoucnosti. Společným jmenovatelem takové budoucnosti je umění včas získat a zhodnotit klíčový zdroj podmiňující podnikatelsky účelné a ekonomicky účinné chování organizace. Tím jsou informace a znalosti.
Vlastnostmi organizací založených na znalostech je schopnost vyrovnat se s úkolem, zvládnout současné a budoucí informační potřeby a aktivovat je jako užitečné znalosti v turbulentních podmínkách.
Drucker tyto organizace řadí do společnosti znalostní, šířeji do postkapitalistické společnosti – hlavní charakteristikou této společnosti je, že základním ekonomickým zdrojem se stávají znalosti, které až na druhé místo vytěsňují zdroje klasické (práce, půda, kapitál). Její ekonomickou výzvou se stává produktivita kvalifikované práce a vzdělaný pracovník, sociální výzvou pak zabezpečení sociální důstojnosti pro obslužné pracovníky.
Přínosem organizace založené na informacích je v tom, že disponibilita znalostí je zároveň předpokladem rychlého a hospodárného osvojování znalostí dalších. Pokud je tento proces rychlejší, hospodárnější a cílenější než u konkurence, pak získávané a používané znalosti jsou konkurenční výhodou. Jedná se o učící se organizace.

Žádné komentáře:

Okomentovat