Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

10 Cenová politika podniku

Determinace cenové tvorby v závislosti na tržní struktuře
Trh určuje: co?, jak?, pro koho? vyrábět
Tržní struktuře vládnou: spotřebitelé  preference
technologie  hranice produkčních možností
Chování státu: efektivnost, rovnost, stabilita + protimonopolní politika (podpora konkurence, zamezit vzniku monopolu, ochrana spotřebitele)
Nabídka a poptávka jako faktory ovlivňující tvorbu cen
S - úhrnné množství výrobků nabízených výrobci na trhu, ovlivněna:  v koupěschopné D,  platů a mezd, v cenách výrobků, ve struktuře spotřeby, výroby ...
cenová elasticita S = %q/%p
D - množství zboží, které chce obyvatelstvo na trhu koupit a má pro tuto koupi příslušné peněžní prostředky - je určena souhrnem části důchodů určené na nákup zboží na trhu, ovlivněna:  důchodu, cen spotřebního zboží, nákupní psychologií a zvyklostmi kupujícího ...
cenová elasticita D = %q/%p
důchodová elasticita D = %q/%m kde m - část důchodu určená k nákupu na trhu, tj. kupní fondy
obyvatelstva
... m  D po zboží dlouhodobé spotřeby, především investičního
charakteru a D po službách
- elastická -   1 ... p q,  tržeb
- neelastická -   1 ... p  q,  tržeb
- jednotková -  = 1

Žádné komentáře:

Okomentovat