• celé dopravné zahrnuto v ceně výrobku - dodací cena stejná pro všechny kupující bez ohledu na jejich zeměpisné umístění na trhu výrobce ( kupující blíže platí “neskutečné dopravné”, tj. část N za vzdálenější kupující), v případě, že dodací N tvoří malou část N
- dopravné = průměrné dopravní N na trhu prodávajícího
- administrativní jednoduchost, možnost využít při celonárodní propagaci zboží
• oblastní cenová politika - stanovení konečných dodacích cen a započítání dopravních N podle oblastí - pro každou oblast stanovena jednotná dodací cena, při víceoblastním systému tvoří dopravní N do jednotlivých míst průměr dopravného do všech míst v oblasti
• systém základního bodu - základní bod je místo zvolené všemi prodávajícími n. výrobci v odvětví, ze kt jsou vypočítávány dopravní sazby pro celou oblast, je jich méně než výrobních míst (většinou se = nějakému důležitému výrobnímu místu) - použito např. v ocelářském průmyslu USA, tzv. Pittsburg plus system: cena = cena v určitém místě + dopravné z Pittsburgu bez ohledu na umístění prodávajícího
u výrobků standardních s mnoha společnými znaky, kde je cena důležitější než značka, u zboží
s pevnými N pro výrobu dosti vysokými a tvořícími značnou část celkových N, u velké výrobní kapacity a
potíží s odbytem n. u málo výrobců v odvětví
- v případě rozšíření odvětví možno nahradit mnohobodovým systémem (nutná dohoda mezi výrobci)
- nevýhody: omezení cenové konkurence mezi výrobci, časté křižování dopravních cest, neoblíbenost u
kupujících blízko dopravců, kteří musí platit neskutečné dopravné
Žádné komentáře:
Okomentovat